Order på 400 Volvobussar till Marocko
Volvo Bussar har fått en order på 400 stadsbussar till Casablanca i Marocko. En viktig orsak till att Volvo fick ordern, är bussarnas låga livscykelkostnad. Marocko har varit en viktig marknad för Volvos olika företag i många år och varumärket Volvo är idag mycket starkt i landet. Såväl Volvo Bussar som Volvo Lastvagnar är idag marknadsledare i Marocko. Från att tidigare ha arbetat genom en importör, startade Volvo ett eget marknadsbolag i Marocko för tio år sedan. Den investeringen var ett led i att ytterligare stärka närvaron i landet. -För både oss och våra kunder i Marocko är det viktigt med nära och långvariga relationer och det är huvudorsaken till vår starka ställning i landet, säger Jan Vandoren, Volvo Bussars försäljningschef för Afrika och Mellanöstern. Vi har gjort affärer i Marocko i 60 år och tänker finnas kvar i minst 60 år till. Marocko befinner sig ett mycket expansivt skede med stora satsningar på infrastruktur, turism och industriutveckling. En utbyggd kollektivtrafik är en viktig del i utvecklingen. Allt fler städer i landet väljer också att låta privata företag ta över ansvaret för kollektivtrafiken för att göra den mer effektiv. I Casablanca sköts stadsbusstrafiken sedan fem år tillbaka av företaget Mdina Bus. Mdina Bus har idag 500 bussar i trafik och företaget gör nu en kraftfull satsning och utökar bussflottan med ytterligare 400 bussar som man köper av Volvo Bussar. Det handlar om chassiet Volvo B7R som monteras i Volvos fabrik i Casablanca. Karossen kommer från företag Hispano som också har tillverkning i Casablanca. Bussarna börjar levereras i september i år och samtliga bussar skall vara levererade före utgången av 2011. -Framgången för oss på Volvo Bussar beror till stor del på att Mdina Bus i sin upphandling har lagt stor vikt vid livscykelkostnaden, säger Jan Vandoren. Inköpspriset är en sak men det viktigaste för en bussoperatör är den totala kostnaden under bussens livslängd och där står sig Volvos bussar väl med sin driftssäkerhet och låga bränsleförbrukning. Underhållet på bussarna kommer att skötas i Mdinas egna verkstäder, men i avtalet ingår att Volvo Bussar står för utbildning av förare och mekaniker och bidrar med kunskap om processerna i verkstäderna.