Volkswagen-koncernen investerar i Sydafrika
Volkswagen-koncernen investerar över 70 miljoner euro i fabriken i Uitenhage i Sydafrika och i ett nytt distributionscenter. Samtidigt utökar man sitt sociala engagemang i landet med tre nya projekt. 50 miljoner euro investeras i fabriken i Uitenhage där plåtpressen ska moderniseras och utvidgas. Dessutom har ett nytt distributionscenter öppnats i Centurion, nära Pretoria, där 23 miljoner euro investerades. De senaste fyra åren har Volkswagen-koncernen investerat 500 miljoner euro i Sydafrika. Under 2010 förväntas produktionsvolymen i Uitenhage dubbleras till 120 000 fordon. Hittills i år, januari-maj, har Volkswagen-koncernen sålt 29 350 fordon i Sydafrika, en ökning med 34,8 procent jämfört med samma period förra året. Marknadsandelen steg till 21,0 procent (20,1). – Volkswagen är marknadsledare på den sydafrikanska personbilsmarknaden. Med redan gjorda, och framtida investeringar, skapar vi en grund för vidare tillväxt. Vi vill göra Volkswagen-koncernen till världens ledande biltillverkare och anläggningen i Uitenhage spelar en viktig roll i detta sammanhang, kommenterar Martin Winterkorn, koncernchef. Samtidigt utökar man sitt sociala engagemang i landet med tre nya projekt. Två miljoner euro investeras i en ungdomsgård vid fabriken i Uitenhage. Pengarna kommer att användas till att bygga och driva ungdomsgården i fyra år. De nya lokalerna är en del av Lovelife Trust-programmet där fokus ligger på kampen mot Aids. Ett annat projekt omfattar tre bussar – Volkswagen Crafter – där specialister kommer att resa till över 100 skolor i Eastern Cape Province, främst på landsbygden, och organisera fotbollsutbildningar för pojkar och flickor. Dessa utbildningar kommer också att lära ungdomar hur de kan förebygga aids, undvika våld och stärka sina sociala färdigheter. Programmet kommer till en början att pågå till 2012 och når under denna period över 30 000 ungdomar. Dessutom bygger man en ny förskola för över 100 barn i KwaLanga, en av de fattigaste stadsdelarna i Uitenhage. – Volkswagen-koncernen tar sin roll i det nya Sydafrika mycket seriöst. Vi ger inte bara 6 000 kvalificerade arbetstillfällen i vår fabrik, vi har också ett särskilt intresse för landets ungdomar. Ungdomsgården och våra andra initiativ bidrar till en bättre framtid för de sydafrikanska barnen, säger Martin Winterkorn.