Värderingar styr teknik för framtidens fordon
Det är fel att peka ut en enda väg för utvecklingen av framtidens fordon. Politiska styrmedel och människors värderingar väger tyngre än de tekniska möjligheterna vid valet av framtidskoncept. Detta är grunden för arbetet inom projektet SEVS, Safe Efficient Vehicle Solutions, som samlar forskare från akademi, fordonsindustri och myndigheter. Den 15 juni presenterades sju olika fordonsidéer kopplade till fyra framtidsscenarier. Det skedde på Lindholmen i Göteborg. - Ett brett angreppssätt är det viktiga. Att vi till exempel ska göra energisnåla bilar är en alldeles för smal ingång. De måste samtidigt vara mycket säkra och anpassade för det samhälle de skall användas i. Elbilar i ett samhälle som inte lägger skatt på koldioxid är en halvdan lösning. Samma elbilar är en utmärkt lösning i ett scenario med höga skatter på koldioxid från elproduktion, säger Anders Grauers, forskare inom Svenskt hybridfordonscentrum. Inom SEVS samlas experter från många olika områden för att kunna studera viktiga synergieffekter och möjliga konflikter mellan olika nya teknologier. Avsikten är att lyfta frågor om framtidens fordon från att handla om enbart tekniklösningar till att ingå i ett större sammanhang, där fordonet ses som en del i samhällets transportsystem. De sju olika fordonskoncepten som presenterades under dagen illustrerade tillsammans olika sätt att nå SEVS mål om säkra, energieffektiva och kostnadseffektiva framtida fordon, och hur faktorer i samhället påverkar vilka lösningar som kommer eller inte kommer att användas. - Inget fordon kan analyseras utan att sättas i ett sammanhang. Vi har visat att det är omöjligt att idag utse vilket fordonskoncept som kommer att vara den rätta lösningen 2030, dels på grund av osäkerheter i tekniska faktorer, men i ännu högre grad på grund av osäkerhet i faktorer i samhället, säger Else-Marie Malmek från fordonssäkerhetscentrumet SAFER, projektledare för SEVS. Därför har SEVS byggt upp flera möjliga framtidsscenarier, baserade på internationella trender och drivkrafter som finns idag. Fyra olika scenarier har skapats för att kunna hantera osäkerheterna och skapa en robust forskningsstrategi. Här är några exempel på de framtidscenarier och fordon som presenteras under dagen: Stadsbusskonceptet visar hur kollektivtrafik kan göras väsentligt energieffektivare och hur den görs mer attraktiv och säker genom en samverkan mellan fordons- och infrastrukturlösningar. Lättviktkonstruktion är en nyckelfaktor för att reducera energiåtgången, och det är speciellt tydligt för stadsbussen. Vätgas plug-in hybriden (med funktionalitet som dagens fordon) möjliggör 50 procent energibesparing, utan några skadliga utsläpp. Den visar hur långt tekniska förbättringar kan driva fordonen med bara begränsade uppoffringar i funktionalitet. Radikalt ändrade fordon erbjuder ytterligare stora möjligheter att sänka energiförbrukningen, som de 0.26 kWh/mil som uppnås med stadsbilskonceptet LeanE. För att ta detta steg måste dock fordonsköparen ändra sina krav och hur de använder sitt fordon. Små fordon kan konstrueras med mycket effektiva krockstrukturer. Trots det kommer det att vara mycket viktigt att undvika kollisioner mellan lätta och tung fordon. Såväl trafikseparation som automatisk styrning av fordonen kommer att vara viktiga lösningar på detta problem.