23948sdkhjf

Vem ska ersätta ägare av bilar som fått etanolskador

Under våren har ett drygt tusental miljöfordonsbilister drabbats av förorenat etanolbränsle. De svenska oljebolagen har tvekat att ersätta bilisterna, de menar att skadan inte går att hänföra till vilket bolag bilisten tankat. Gröna Bilister kräver att oljebolagen går samman om en bolagsneutral fond. Gröna Bilister kräver nu att bränslebolagen skapar en gemensam fond som ersätter bilister med bränslerelaterade problem. Fonden kan ligga under det gemensamma branschorganet SPI, och bolagen kan bidra i förhållande till deras bränsleandel i Sverige. Då är det inte längre viktigt vilket bolag man tankat mest på, det viktiga är att skadan ersätts. - Vi måste kunna lita på de produkter vi köper, och veta att någon tar ansvar om det skulle gå snett, kommenterar Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister. Visst kan misstag uppstå, men då måste bränslebolagen självklart ta sitt ansvar. Den enskilde bilisten tankar ofta hos flera olika bolag, och oavsett var skadan uppstått måste bilisten få ersättning. Problemen med bränslet uppstod under vintern/våren då flera bolag började importera etanol från delvis nya källor. Någonstans i kedjan uppstod ett problem med en del importerad E85. Det verkar som flera bolag är drabbade. Idag har branschen har kommit överens om nya krav och problemet är löst. Liknande krav gäller i USA sedan flera år. Svenska konsumentverket har entydigt sagt att det är bränslebolagen som är ansvariga. - Grundproblemet är att bränslebolagen inte gjort fullständiga tester av det importerade bränslet. De har gjort de tester som lagen kräver, men missat ett känt problem man hade i USA, kommenterar Jakob Lagercrantz. Det är oacceptabelt att de stora svenska bränslebolagen tar sådana risker med en vanlig konsumentprodukt. Problem med bränslen har uppstått flera gånger historiskt, både med bensin och diesel. När den så kallade miljödiesel 2 kom i början av 1990-talet, visade det sig att den smörjde för lite, och vissa delar i motorn skar. BIL Swedens vd Bertil Moldén anser ockå att det är oljebolagen som ska ta sitt ansvar. Bilar har fungerat klanderfritt i femton år, men så blandar bränslebolagen plötsligt en annan soppa som gör att bilen stannar. Då borde de stå för kostnaden. Kostnaderna för drabbade privatbilarna ligger på 8.000-16.000 kronor, en totalkostnad i Sverige för de drabbade bilisterna på omkring 20 miljoner kronor. Det är mindre än en tiondels procent av oljebolagens vinster i Sverige i år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064