Toyota startar test av laddhybrider i Sverige
I samband med politikerveckan i Almedalen startade Toyota testverksamhet i Sverige av laddhybrider utrustade med litium-jon-batterier. Planen är en storskalig introduktion på den svenska marknaden redan 2012. Toyota började utvecklingen av hybrider redan för 50 år sedan. Den första körbara prototypen var klar 1969. Men det skulle ta nästan 30 år av fortsatt utvecklingsarbete för att lyckas med de tekniksteg som gjorde att serietillverkningen kunde starta i november 1997. Idag, efter 13 års produktion, har Toyota tillverkat mer än 2,5 miljoner hybrider och 15 modeller är i serietillverkning. Toyotas produktionsmål är 1 miljoner hybrider per år tidigt 2010-tal och en hybridversion i samtliga modellserier tidigt 2020-tal. Med fullhybridtekniken förenas förbränningsmotorns goda egenskaper med elmotorns många fördelar. De båda motorteknikerna samarbetar så att bilen blir mer energieffektiv samtidigt som skadliga utsläpp blir lägre, i synnerhet i stadsmiljö där miljöpåverkan är som störst. Tekniken använder elmotorn vid låga farter samt vid acceleration och förbränningsmotorn företrädesvis i högre farter. För att verkligen göra miljönytta måste ny teknik vara användarvänlig och tvingande, dvs. att den miljöförbättrande tekniken inte ska kunna kopplas bort eller att ett bränsle kan bytas mot ett annat så att miljönyttan försvinner. Fullhybridtekniken är ett tvingande system där vi exakt vet vilken miljönytta systemet bidrar med under hela bilens livslängd. Det är även användarvänligt eftersom det inte kräver något annat från användaren än att tanka bilen som vilken annan bil som helst. Med laddhybriden tillför Toyota ytterligare en egenskap till en redan mycket energieffektiv teknik. Genom addera ett något större batteri och tillföra möjligheten att kunna ladda batteriet med hushållsel utökas körsträckan på el till 20 km, helt utan avgaser från bilen. Toyotas målsättning är att lagra tillräckligt mycket el men inte onödigt mycket, för att göra batteriet så litet som möjligt. Ca 80 % av alla pendlingsresor i Europa är under 20 km, dessa pendlingsresor står för 80 % av alla resor som görs med personbil. Det gör att möjligheten att köra 20 km på el skulle bidra till en dramatisk minskning av avgasutsläpp från bilar och betydligt lägre ljudnivå i stadsmiljö eftersom acceleration från en laddhybrid som körs på el är mycket låg. 20 km på enbart el innebär även att batteriet, till skillnad från en elbil, kan vara förhållandevis litet vilket innebär låg vikt, större innerutrymmen och lägre pris. Prius som laddhybrid kommer vid introduktionen 2012 att vara billigare än många av de små elbilar som planeras att introduceras på marknaden i framtiden.En laddhybridbil (även kallad plugin-hybrid) fungerar i princip som en elbil vid kortare körsträckor och som en "vanlig" fullhybridbil vid längre resor. Elbilsegenskaperna gör att laddhybriden har längre räckvidd vid eldrift och är mer energieffektiv än en konventionell hybridbil. Det innebär lägre total bränsleförbrukning och därmed minskade utsläpp av CO2 och andra skadliga ämnen. Redan i detta utvärderingsutförande är CO2 -värdet under 60 g/km. Eftersom den också fungerar som en hybridbil, begränsas inte räckvidden av batteriets laddning och den är också helt oberoende av speciella laddstationer. Toyotas laddhybrid laddas från ett vanligt jordat eluttag, men laddas även upp till en viss nivå under körning vid t ex motorbroms och inbromsning. Den test och utvärdering som nu startar av laddhybridtekniken i Sverige har som mål att utvärdera användarvänlighet, infrastruktur och teknikprestanda inför den storskaliga introduktionen som sker inom 24 månader. Syftet är även att öka marknadens acceptans och förståelse för tekniken. Totalt har drygt 600 bilar redan producerats som under tre år kommer att köras av vagnparkskunder i olika delar av världen, två av dessa bilar kommer att utvärderas i Sverige. Alla bilar kommer kontinuerligt att följas upp och lagrade kördata redovisas tillbaka till Toyota City där fortsatt forskning och utveckling sker.