Porsche utvecklar forskningsbilar för eldrift
Eldrift kommer att spela en allt större roll i den fortsatta utvecklingen av Porsche Intelligent Performance. För att kombinera högre effektivitet med ännu lägre bränsleförbrukning och utsläpp arbetar Porsche, inte bara med de hybridkoncept som redan finns i produktion, utan också med praktiska test av helt eldrivna Porsche Boxster. Testerna inleds i början av 2011. Förutom att ge ökad kunskap om nya elektriska komponenenter och batterisystem ska testerna fördjupa insikterna om den infrastruktur som krävs för eldrift, om hur bilarna används och om de krav som kommer att ställas på framtidens bilar. Porsches vd Michael Macht ser den här satsningen som absolut avgörande. -Vi kommer garanterat att erbjuda en eldriven sportbil i framtiden. Men det är bara meningsfullt om det är en produkt med Porsches typiska egenskaper, säger han. Porsche har länge varit engagerad i eldrift för att på så sätt bidra till att värna miljön och spara på jordens resurser. Den spektakulära prototypen 918 Spyder är ett exempel. Med sin högpresterande mittmotor med plugin-teknik är den ett högteknologiskt genombrott i motor- och elteknik. Den har till exempel en utsläppsnivå som man annars bara hittar bland riktiga småbilar, 70 gram koldioxid per km, och förbrukningen är bara tre liter per 100 km enligt körcykeln. Samtidigt har den prestanda som en supersportbil med över 600 hk. Hybridsystemet i 911 GT3 R Hybrid har utvecklats speciellt för racing. Två elektriska motorer på 60 kW (82 hk) placerade framtill kompletterar den sexcylindriga motorn bak med sina 480 hk. När föraren bromsar lagras återvunnen energi i ett elektriskt svänghjul i stället för i vanliga batterier och ger därefter kraft till elmotorerna. 911 GT3 R Hybrid har redan visat sina kvaliteter i 24-timmarsloppet på Nürburgring. Med Cayenne S Hybrid erbjuder Porsche den första produktionsbilen i programmet som kan köras enbart med eldrift. Trots en maximal effekt av 380 hk klarar sig Cayenne S Hybrid med bara 8,2 liter per 100 km enligt den europeiska körcykeln. CO2-utsläppen har minskats till endast 193 g/km. Samma hybridteknologi kommer att erbjudas i Panamera S Hybrid som kommer ut på marknaden nästa år.