Bilsporten redo för elbilen
Bilsporten är redo för elbilar - är du? Med den frågan som utgångspunkt gjorde Svenska Bilsportförbundets expert på miljö och drivmedel, Lars Edvall, en resumé av bilsportens roll för utvecklingen av nya fordon i samband med Almedalsveckan. Kort om hur det började, miljöarbetets form sedan den första policyn 1990 och att elbilen är nästa led. I princip har det funnits bilsport lika länge som det funnits fordon. Nästa år firar Svenska Bilsportförbundet 75-års jubileum och de drygt 104 000 medlemmarna har inga andra planer än att också fira 100 år i en framtid. - Vi har redan förberett med regler som möjliggör start med elbil. Vi väntar på att det ska finnas tillverkare som gör det möjligt, säger Lars Edvall. Otaliga är de tekniska landvinningar där bilsport legat i framkant med att använda och utveckla. Allt för att nå högre prestanda, längre hållbarighet och ökad fart. Bromsar - med i förlängningen ABS - är ett sådant exempel. Energieffektivisering en annan. - När E85 kom var många tveksamma. När det sedan visade sig att vi kunde optimera motorerna betydligt mer och bättre med E85 så var konverteringen ett faktum, konstaterar Lars Edvall. Nästa steg är elbilen, men Innan Svenska Bilsportförbundet helt kan tävla med elbilar finns mycket kvar att göra. Inte minst är merparten av tävlingsparken idag försedd med förbränningsmotorer. Ofta är också ljudet från tävlingsbilen uppskattat. - Visst har vi en hel del arbete framför oss, och det tar lång tid att förändra attityder. Men när vi 1990 satte samman vår första miljöpolicy tyckte de flesta vi var knäppa. Idag är det ingen som ifrågasätter Svenska Bilsportförbundets miljöarbete - vare sig internt eller externt, avslutar Lars Edvall.