Bättre körning med informationen nära föraren
25 procent av alla trafikolyckor orsakas av att föraren tar ögonen från vägen för att sätta på bilradion, kolla hastigheten eller ta del av annan information på instrumentpanelens displayer Genom att lägga rätt information i bilens vindruta kan antalet olyckor minskas. Forskare på Luleå tekniska universitet utvecklar sk head up display-teknik som gör det möjligt att flytta informationen närmare föraren för att öka säkerheten i körningen. Forskarna undersöker var informationen ska placeras och hur den ska presenteras för att körningen ska bli så säker som möjligt. - En enkät med 350 bilförare i Kina, USA och Sverige visar att information om hur fort man kör, vilken hastighet man bör köra, viktiga felmeddelanden och parkeringshjälp är sådant som de flesta gärna vill ha på bilens framruta, säger forskaren Phillip Tretten. Information om servicebehov som inte direkt påverkar körningen kan med fördel läggas längre ifrån föraren. I en körsimulator, där bilförarens ögonrörelser, puls, handtemperatur mm registreras, har forskarna testat att lägga information på de platser där den oftast finns i dagens bilar. Testerna ger forskarna en fingervisning om hur föraren och därmed körningen, kan påverkas beroende på var och hur informationskällorna placeras i bilen. När information projiceras på framrutan presenteras den i digitala siffror till skillnad från med symboler som fortfarande är det mest använda sättet att presentera information på. De digitala siffrorna innebär dock problem för föraren. - Symboler är lätta för föraren att registrera med ett snabbt ögonkast. Siffror kräver däremot att man läser dem vilket tar längre tid. Dessutom ändras siffrorna konstant. Sammantaget innebär det en ökad säkerhetsrisk när blicken flyttas från vägen, både under en längre period och vid fler tillfällen, säger Phillip Tretten. Forskarna arbetar nu på att hitta nya lösningar som underlättar för föraren att snabbt ta in information som presenteras i framrutan. Reflexer från solen och snö är andra faktorer som påverkar hur föraren uppfattar information som placerats på framruten. Med hjälp av laser som ritar informationen på rutan kan påverkan av snö eller solreflexer minimeras. Volvo Cars och Vägverket medverkar i arbetet med att utveckla head up-tekniken. I projektet samarbetar forskare inom områdena design och teknisk psykologi vid Luleå tekniska universitet. Projektet finansieras av Vinnova.