STCC på väg mot framtiden med nytt koncept
I helgen körs den sjätte deltävlingen i STCC. Nu är det slut på semestern och dags för en svensk motorsportklassiker, Kanonloppet i Karlskoga. Förra gången det begav sig på Gelleråsen var det Fredrik Ekblom och Janne "Flash" Nilsson som firade framgångar med varsin seger. För Ekbloms del, och hans team Biogas.se, var det en historisk seger – det var första gången en biogasdriven bil gick först över mållinjen i ett STCC-race. I toppen av mästerskapet är det fortfarande Robert Dahlgren och Richard Göransson som slåss om ledningen, men Ekblom har smugit sig allt närmre och med den nya Sciroccon, som debuterade i Falkenberg, kan han bli ett hot. Polestar Racing återtog ledningen i teammästerskapet från Biogas.se med sina två segrar i Falkenberg, genom Robert Dahlgren och Tommy Rustad, men de röda biogasbilarna kommer inte att ge upp kampen frivilligt. Men STCC vilar inte på lagrarna och reda nu är man i full gång med att planera framtiden. En försmak av vad som komma skall – STCC City Race 2010 kördes med deltagare från Sverige, Norge och Danmark. Häftigare bilar, lägre kostnader, sportsligare förutsättningar, starkare miljöprofil och ett gränsöverskridande mästerskap – det lovar Bob Huzell, vd för STCC AB och Peter Elgaard från DTC Motorsport A/S i Danmark. Från och med 2012 kommer ett nytt tekniskt reglemente att gälla, och redan från och med nästa säsong körs Scanidnavian Touring Car Championship som ett internationellt mästerskap. – Vi har tagit fram ett koncept som baserar sig på de önskemål som aktörer i Sverige, Danmark och Norge har framfört, säger Huzell. Nu skapar vi helt nya kommersiella förutsättningar i hela Skandinavien för att bedriva motorsport på hög nivå. Det nuvarande reglementet, Super 2000, har varit lyckosamt men samtidigt har kostnaderna för deltagarna skenat. Både Swedish Touring Car Championship, STCC och DTC, det danska standardvagnsmästerskapet, har känt av trycket att minska kostnaderna för de tävlande och möjligheten till ett samarbete över gränserna genom ett skandinaviskt mästerskap uppstod. – Vi insåg snabbt fördelarna i att hitta en gemensam lösning, säger Peter Elgaard, från DTC Motorsport A/S. Samtidigt som vi uppnår kostnadsbesparingar i samarbetet expanderar vi den geografiska och kommersiella plattformen – vi har ett oerhört starkt koncept inför framtiden. Från och med årets säsongsavslutning kommer Peter Elgaard att ingå som dansk representant i organisationen för Scandinavian Touring Car Championship och det svenska och det danska mästerskapet kommer att upphöra som självständiga mästerskap. Tävlingar kommer att arrangeras i de nordiska länderna och 2012 börjar det nya tekniska reglementet gälla. Hela satsningen har stöd från både det danska och det svenska bilsportförbundet. – Vi ställer oss helhjärtat bakom detta initiativ. Tillsammans med förbund från de övriga länder som ingår i NEZ, FIA:s North European Zone, samt tävlingsarrangörerna kommer vi att arbeta för att mästerskapet ska nå framgång, säger Bo B. Nielsen, Sport- och utvecklingschef på DASU, det danska bilsportförbundet. Det svenska bilsportförbundet, SBF, har sedan starten av STCC, 1996, sanktionerat serien genom att ge den SM-status och stödet för det nya, skandinaviska, STCC kommer att bli lika starkt. – Svenska Bilsportförbundet ställer sig bakom satsningen på ett nytt STCC, säger Kåge Schildt, ordförande för SBF. Ett skandinaviskt mästerskap tillsammans med det nya tekniska reglementet kommer att få positiv betydelse för svensk och skandinavisk motorsport.