Välinformerade bussförare minskar risk för olyckor
Bussförare, som informerades om effekterna av krockskador, minskade olycksfrekvensen med 20% och var med om markant färre personskador än andra förare. Det visar statistik från Sveriges största bussföretag Nobina och från Trygg-Hansa. Nobina, som kör över 2000 bussar runtom i Sverige, arbetar tillsammans med Trygg-Hansa aktivt för att minska antalet olyckor som företagets bussar är inblandade i. Ett arbete som har givit resultat. Under den senaste mycket hårda vintern, som ställde tuffare krav i trafiken, ökade antalet personskador bland Trygg-Hansas övriga busskunder med 29 procent jämfört med förra vintern, medan Nobinas olyckor bara ökade med knappa två procent. - Förarnas större medvetenhet har gjort dem mer försiktiga. Alla skador är viktiga att undvika, men personskadorna är förstås allra viktigast. Varje plåtskada är nära ögatsituation till personskada. Det kunde lika gärna varit ett litet barn som stod i vägen, säger Håkan Eriksson, central skadeadministratör på Nobina. Den positiva trenden är tydlig. Under 2004 hade Nobina totalt drygt 2 000 skador, 2007 var antalet nere i 1 700. Förra året var siffran 1 591. En minskning med dryga 20 procent på fem år. Nobina jobbar aktivt med Trygg-Hansas projekt Skadestop. Genom åren har försäkringsbolaget hållit ett 100-tal förarmöten, utbildat både förare och skadehandläggare och löpande försett Nobina med statistik. Ett Skadestopprojekt minskar normalt företagets skador – och kostnader för dem – med mellan 20 och 30 procent. - Jag kan inte lära dem att köra buss, men däremot kan jag presentera statistiken på deras bussförande, ungefär som en golfspelares handicap, och fråga vad de kan förbättra. Jag kan få dem att tänka till, säger Trygg-Hansas Kjell Rytterström, som jobbat med Skadestop i 24 år. - Det här har skapat en grund för ett ständigt förbättringsarbete. Chaufförerna är våra yttersta ambassadörer och de kan bidra med mängder av förbättringar i verksamheten, säger Håkan Eriksson. Hur har då Nobinas förare reagerat kring arbetat för att minska antalet olyckor? - Vi var rädda att det skulle tas emot negativt, men det har det inte gjort. Det är många som tycker att det är skönt att vi äntligen har tagit tag i det, säger Håkan Eriksson. Tillsammans med Trygg-Hansa har man nu byggt ett system där varje skada automatiskt rapporteras i Nobinas datorsystem. - Vi gör en utredning, som går ut på att hitta förebyggande åtgärder kring varje skada, säger Håkan Eriksson. Efter de positiva framgångarna kommer arbetet med Skadestop nu att tas vidare till Nobinas bolag i Danmark, Finland och Norge. - Många tror att det är hokus pokus, men egentligen är det sunt bondförnuft. Det handlar om att prata med varandra, att redovisa vad som händer och göra alla delaktiga. Att låta dem som arbetar som förare få vara med och påverka ger resultat, säger Kjell Rytterström. - Den viktiga biten är kulturförändringen. Skadorna är till 80-85 procent relaterade till den mänskliga faktorn, missbedömningar och annat. Där har vi lyckats att påverka den enskilda föraren, säger Håkan Eriksson, men tillägger samtidigt att det skadeförebyggande samarbetet måste fortsätta hela tiden då varje enskild skada är en onödig kostnad samt innebär en risk för personskador.