23948sdkhjf

Motorbranschen ser fram mot Automässan 2011

Den 19-22 januari arrangeras Skandinaviens största fackmässa för bileftermarknaden i Göteborg. Drygt 230 företag förväntas att ställa ut under temat "Framtidens servicemarknad" på Automässan 2011. - Mässan är efterlängtad. Branschen går in i en ljusare fas efter ett par riktigt tuffa år. Detta märker vi av inte minst vad gäller bokningsläget, berättar Camen Brüning, projektledare på Svenska Mässan som svarar för mässproduktionen åt branschorganisationerna Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF och Fordonsverkstadsutrustarna, FVU. - I dagsläget är redan 90 procent av utställningsytan bokad och bekräftad vilket visar att Automässan åter blir en viktig och betydelsefull mötesplats för hela servicemarknaden, fortsätter hon. Det är ingen blygsam marknad som hon talar om. Den svenska bilservicemarknaden; reparationer, service, reservdelar, däck och fälg omsätter cirka 40 miljarder kronor om året inklusive arbete. Allt enligt en internationell beräkning utförd på uppdrag av den europeiska branschorganisationen för bilverkstad och reservdelar, FIGIEFA. Efter en tufft tid på grund av internationell lågkonjunktur, finans- och bilkris, andas åter bileftermarknadens leverantörer morgonluft när bilmarknadens tempo ökar. - Konjunkturläget ser gynnsamt ut – utvecklingen för FVU:s medlemmar ligger i stort i paritet med utvecklingen inom nybilsmarknaden. Blir det stopp i nybilsförsäljningen, så blir det även stopp för investeringar i verkstaden och vise versa, säger Gilbert Fransson på FVU vars medlemmar säljer bilverkstadsutrustning. Även hos Christer Liljenberg som företräder Automässans andra huvudman, de oberoende reservdelsdistributörerna bildelsgrossisterna, är tillförsikten stor inför framtiden. - 1 juni fick vi en ny europeisk konkurrensreglering av motorbranschens eftermarknad. I stort innebär den att konkurrensen släpps fri mellan det fabrikskontrollerade märkesberoendet ledet och det fria, märkesoberoende ledet. - Detta kommer att påverka investeringsviljan bland verkstäderna i positiv riktning, menar Liljenberg. Automässan är Skandinaviens största mötesplats inom bileftermarknaden. Förra mässan, 2008, hade 263 utställare och lockade över 18 000 besökare under de fyra mässdagarna i Göteborg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094