Förändringar i Volvos motorprogram
Nu utökas Volvos motorprogram med T3 och T4, två fyrcylindriga, 1,6-liters bensinmotorer med den senaste tekniken för direktinsprutning. När detta sker, med början från senhösten, ersätts flera av de nuvarande bensinmotorversionerna med de nya GTDi-motorerna, i Volvo S60/V60/V70/ S80. Även Flexifuelmotorerna ersätts under våren av 1.6 GTDiF (T4F). GTDi-konceptet (Gasoline Turbocharged Direct Injection) är utvecklat för att kunna erbjuda riktigt låg bränsleförbrukning utan att behöva ge avkall på prestanda och körglädje. 1,6 GTDi T3 med 150 hästkrafter och T4 med 180 hästkrafter kommer att erbjudas i nya Volvo S60 och V60. 180-hästarsmotorn ger ett maximalt vridmoment på 240 Newtonmeter redan från 1600 och upp till 5000 varv per minut. Vid tillfällig överladdning ger den hela 270 Newtonmeter. Detta ger mycket god körbarhet över hela hastighetsregistret. Momentkurvan är relativt mjuk vilket ger en mycket komfortabel körupplevelse.150-hästarsvarianten ger ett vridmoment på 240 Nm. De nya GTDi-motorerna har ett kompakt format och en konstruktion helt i pressgjuten aluminium, vilket ger en låg vikt och god värmeavledningsförmåga. Detta är några av förutsättningarna för en god energieffektivitet. Insugningsrör i plast bidrar också till att hålla nere vikten. En annan förutsättning är maximal förbränning av bränslet. För att hålla nere bensinförbrukning och emissioner måste bränslet utnyttjas så effektivt som möjligt. Inte minst insprutningssystemet har förfinats för att förbränningen ska kunna regleras med hög precision. För 1,6-litersmotorerna har Volvo valt att placera respektive insprutare centralt ovanför kolven, intill tändstiftet. Injektorerna har sex hål, vilket är relativt ovanligt för centralt placerade insprutare. Det ger en mycket jämn och fin fördelning av bränslet. Den centrala placeringen och multihålsinjektorn gör det möjligt att kontrollera bränsledoseringen extremt noggrant. Vid kallstarter sprayas bränslet in mitt i förbränningsrummet precis innan tändningsögonblicket. Det höga bränsletrycket på 100 Bar gör att prepareringen blir perfekt, och mindre bränsle hamnar på de kalla förbränningsrumsväggarna. Detta bidrar till minskade emissioner och avsevärt mindre bränslemängd! En effekt är också att mängden sotpartiklar minskas markant, jämfört med en sidoplacerad injektor. Vid kallstarter bidrar insprutningstekniken också till en snabb uppvärmning av katalysatorn, vilket påskyndar avgasreningen. Direktinsprutning ger en hög fyllnadsgrad i förbränningsrummet. Förutom effektiv förbränning och låga emissioner bidrar det till att turbon snurrar igång tidigt och ger en snabb respons redan på låga motorvarv. Det ger en snabb acceleration och god körbarhet redan i låga hastigheter. Direktinsprutning i kombination med turbo och variabla kamtider har gjort det möjligt att åstadkomma prestandaegenskaper i klass med betydligt större motorer, samtidigt som det ger avsevärt lägre bränsleförbrukning och miljöpåverkan. 1.6 GTDi T3 kommer att erbjudas med sexväxlad manuell växellåda och T4 kommer att erbjudas i kombination med antingen Volvos automatiska, sexstegade Powershift-växellåda eller en sexväxlad manuell växellåda.