Världens första serietillverkade variabla hydrauliska ventilsystem
På Automechanica i Frankfurt presenterar Schaeffler Automotive Aftermarket världens första variabla hydrauliska ventilsystem, INA UniAir. Det nya systemet deltar i Automechanicas Innovation Award Competition i kategorin OE Products&Services. INA UniAir inleder en ny era för ventilsystem, vilket innebär en reduktion av bränsleförbrukningen, koldioxidutsläppen med samtidigt ökad motorprestanda, dvs miljövänligare motorer. Det är ett Cam-styrt elektro-hydrauliskt ventilsystem. Det fullt variabla systemet kan användas såväl i bensin- som dieselmotorer och fungerar via motorns oljecirkulationssystem. UniAir ger steglöst kontinuerligt variabel mjukvarubaserad laddningskontroll för hela registret bensindrivna motorer. För dieselmotorer kan temperaturen i förbränningskammaren regleras genom exakt kontroll av återcirkulationen av avgaser. Samtidigt kan den effektiva kompressionen i cylindern varieras och garantera en homogen förbränning. Systemet innebär att olika ventiler kan öppnas och stängas på olika punkter under ett varv under samma cykel. Härigenom uppnås stora fördelar jämfört med tidigare motorkonstellationer. Den medger även en större flexibilitet i konstruktionen av motorer. I kombination med turboladdning och mindre motorer kan systemet minska bränsleförbrukningen och koloxidutsläppen upp till 25%. Startegenskaper och acceleration förbättras avsevärt. Under uppvärmningsfasen blir HC-utsläppen (hydrocarbon) upp till 40% lägre. NOx utsläppen (nitro oxid) kan till och med minska med upp till 60%. Samtidigt ger UniAir behagligare köregenskaper genom mera kraft, högre vridmoment och maximal motorrespons. Det nya ventilsystemet är ett viktigt tillskott till de alltmer strikta reglerna kring avgasutsläpp och lägre bränsleförbrukning. Det kan anpassas till traditionella system.