23948sdkhjf

Begagnade bilar i nytt fokus

Nu när det blivit ordentlig fart på nybilsförsäljningen riktas blickarna också mot begagnat-marknaden. Ett ökande intresse för att köpa bil berör både nytt och begagnat. Under "krisen" det senaste året var det svårt att få tag på begagnade bilar, ägarna behöll dem i väntan på bättre tider. Men nu verkar det ha lossnat även på den fronten även om försäljningen fortfarande ligger efter fjolåret.

Under augusti ökade antalet sålda begagnade bilar till privatpersoner med 7,9 procent jämfört med samma månad 2009. Räknat i antal bilar såldes det 87 812 bilar, vilket är 6 427 fler begagnade bilar än augusti 2009, enligt biltestföretaget BilCert. Ackumulerat för 2010 har det sålts 629 481 begagnade bilar, vilket är en minskning med 0,9 procent jämfört med samma period 2009. Bilhandeln däremot sålde totalt 30 579 begagnade bilar till privatpersoner under augusti månad, en ökning med 11,2 procent jämfört med samma månad förra året. Det har varit tuffa perioder i bilhallarna med hög nybilsförsäljning fördelat på lite personal. Nu verkar det som om det balanseras lite bättre, även om de nyare begagnade bilarna fortfarande släpar efter i försäljningen. Det är sådana bilar som borde kommit in som inbyten vid nybilsförsäljningen. Ackumulerat för 2010 har bilhandeln sålt 230 456 begagnade bilar till privatpersoner, vilket är en minskning med 2,2 procent jämfört med samma period 2009. Fredrik Grundsell noterar att det är en ökning i försäljningen av begagnade bilar som är fyra till fem år gamla mellan privatpersoner, vilket borde oroa bilhandeln. En del av dessa bilar borde ha gått som inbyte vid nybilsaffärer istället för att säljas privat. Samtidigt flaggar Autorolas Sverige-chef Robert Swärd för att leasingbilarnas värdeminskning är den största kostnaden för företagen. Under förra årets rådande finansiella turbulens var många företag försiktiga med inköp av nya bilar, men nu har nybilsförsäljningen åter kommit igång ordentligt. Detta har i sin tur lett till en ökning av begagnade bilar som återkommer till försäljning och begagnatlagren fylls återigen upp. Det innebär att begagnatpriserna kommer att pressas och gör det än mer aktuellt att fokusera på andrahandsvärdet på Personal- och företagsbilar. Bilens totala livscykelkostnad, TCO (Total Cost of Ownership), kan delas upp i tre delar: inköp, drift och avveckling. För att bilens kostnadsnivå ska vara rimlig behöver man fokusera på samtliga dessa utgifter. De flesta Personal- och företagsbilarna i Sverige leasas under 36 månader och säljs därefter. Värdeminskningen under denna period blir vanligen runt 60 procent, alltså återstår enbart 40 procent av bilens nypris. Ofta säljs bilarna via bilauktioner till bilhandlare, som i sin tur säljer dem vidare till privatpersoner. Det är således vad bilhandelns kunder efterfrågar om tre år, som är avgörande för vad som är marknadsvärdet på en Företagsbil eller Personalbil blir, efter leasingtidens slut.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062