Framtidens Volvobil med karossen som batteri
En sammansatt komposit av polymerer och kolfiber håller på att utvecklas som kan lagra och ladda mer energi snabbare än vad traditionella batterier kan. Detta utvecklingsprojekt startades av Imperial College i London. I projektet ingår nio europeiska företag och institut där Volvo Personvagnar är den enda biltillverkaren. Projektet startade i början av 2010 Några av de främsta utmaningarna i att utveckla hybrider och elbilar är de befintliga batteriernas storlek, vikt och kostnad. För att få tillräcklig kapacitet med den teknik som finns tillgänglig i dag krävs stora batterier vilket också ökar bilens vikt. Tidigare i år startade ett materialutvecklingsprojekt på initiativ av Imperial College i London där totalt nio olika europeiska företag och institutioner samarbetar. Volvo Personvagnar är det enda medverkande bilföretaget. Med hjälp av 35 miljoner kronor i stöd från EU utvecklas ett kompositmaterial av kolfiber och polymerblandning som har förmågan att lagra och ladda mer energi snabbare än konventionella batterier. Samtidigt är materialet extremt starkt och formbart för att kunna användas i tillverkning av exempelvis bilens kaross. Enligt gjorda beräkningar skulle hela 15 procent av bilens vikt kunna reduceras om plåtdelar ersattes med det nya materialet. Projektet pågår i tre år. I första steget inriktas arbetet på att utveckla kompositmaterialet så att det kan lagra mer energi samt möjligheterna att tillverka materialet industriellt. Först i slutskedet monteras batteriet in i bilen. - Vår roll är att bistå med kompetens kring hur den här teknologin i framtiden ska integreras och att tillföra kunskap när det gäller för- och nackdelar kring kostnader och användarvänlighet, säger Per-Ivar Sellergren, utvecklingsingenjör vid Volvo Personvagnars Materialcentrum. I en första applikation skall bilens reservhjulsbalja göras om till kompositbatteri. - Det är en hyfsat stor struktur som är enkel att byta ut. Inte tillräckligt stor för att driva hela bilen, men den kan stänga av och på motorn då bilen står stilla, till exempel vid ett rödljus, säger Per-Ivar Sellergren. Många har besökt Imperial Colleges hemsida med information om projektet och sett den informationsfilm som lagts ut på Youtube. Per-Ivar läser kommentarer från besökarna med stort intresse. - Nästan varje dag kommer nya idéer om hur den här tekniken skulle kunna användas eller vidareutvecklas. Möjligheterna är enorma och det är roligt att så många blivit engagerade. Om projektet är framgångsrikt finns mängder av möjliga användningsområden. Till exempel kan mobiltelefoner bli små som kontokort och bärbara datorer klara sig längre utan uppladdning.