Marknaden kör ifrån miljöbilspremien batterihyra sänker bilkostnaden
Att hyra det dyra batteriet till elbilen i stället för att baka in det i priset, kan bli lösningen för att få igång elbilsmarknaden på allvar. Då skulle den aviserade elbilspremien på 40 000 kronor bara behöva vara hälften så stor för att komma ned till samma totalkostnad, visar Tjänstebilfaktas uträkningar. – Det här visar återigen hur snett de teknikberoende miljöbilssubventionerna kan slå, eftersom marknaden alltid reagerar snabbare och mer kreativt än politikerna, säger Ronny Svensson, vd på tjänstebilskonsultföretaget Ynnor i Lund. Problemet för de första eldrivna personbilarna som når marknaden i år - Citroën C-Zero, Peugeot iOn, Mitsubishi iMiev, Nissan Leaf och Smart Electric Drive - är det höga priset. Prislapparna landar på upp emot 400 000 kronor, ungefär samma som den i Sverige efterkonverterade Fiat 500 från EV Adapt. Volvo börjar sälja en testflotta av sina eldrivna C30 redan på torsdagen – prislapp 1 miljon kronor! Anledningen till de saftiga prislapparna är den dyra batteritekniken. Förutom potentiella klimat- och närmiljövinster, framhålls ofta elbilarnas låga driftskostnader på cirka 3 kronor per mil som den stora fördelen framför fossildrivna bilar. Trots det blir elbilarna dyrare när man ser till totalkostnaden (som tar hänsyn till värdeminskning och som man ofta räknar på i tjänstebilssammanhang, men tyvärr alltför sällan inför privatköp), visar Tjänstebilfaktas uträkningar. En elbilskonverterad Fiat 500 kostar 236 550 kronor, inklusive miljöbilsrabatt på 40 000 kronor, jämfört med 112 100 kronor för en vanlig bensindriven Fiat 500*. Det är 85 050 kronor mer än bensinbilen – trots att elbilen bara kostar "3 kronor milen". Det blir raskt många miljoner kronor vid en bilpark på 50 bilar. Då är det dessutom en snäll kalkyl för elbilen eftersom andrahandsvärdet är satt till samma i procentsats. Men det är högst tveksamt om det går att få ut lika mycket för elbilen som bensinbilen när den ska säljas efter tre-fyra år. Elbilen kommer att behöva ett nytt batteri för hundratusentals kronor efter 8-10 års livslängd. Om man i stället kan hyra batteriet för ett förmånligt pris, får det flera stora konsekvenser för bilens totalkostnad: 1) Värdeminskningen blir avsevärt lägre i kronor räknat eftersom inköpspriset annars är så högt. 2) Andrahandsvärdet riskerar inte att påverkas lika negativt som för andra elbilar eftersom köparen i andra eller tredje led inte kommer att behöva kosta på bilen ett nytt batteri (priserna kommer förstås att bli lägre med åren, men inget vet i dag exakt hur mycket). När Tjänstebilfakta jämför totalkostnaderna* för en Renault Kangoo diesel och en El-Kangoo, där man hyr batteriet, ser kalkylen för elversionen raskt mycket bättre ut: • Dieselversionen kostar 159 300 kronor • Elbilen kostar 179 964 kronor, inklusive batteri för 699 kronor per månad Det är bara 20 664 kronor i skillnad, nästan hälften av vad Alliansen har föreslagit i ny miljöbilspremie. Lägg därtill 40 procents lägre förmånsvärde för elbilen – om rabatten fortsätter efter 2012 – och lägre sociala avgifter för företaget, och kostnaden blir ännu lägre för elbilen. – Den nya "supermiljöbilspremien" betalar batterikostnaden med råge. Den aviserade premien skulle antingen kunna avskaffas eller sänkas avsevärt för att spara skattebetalarnas pengar, säger Ronny Svensson på Ynnor. För Renault blir det förstås en kostsam affär. Batterierna kostar ju ändå, även om inte konsumenten betalar för dem just nu. Det är oklart hur länge Renault har råd att stå för ett sådant erbjudande, även om batterierna på sikt blir billigare. – Det kostar förstås, men man tar den smällen för att introducera tekniken, sina bilar och bli marknadsledande. Renaults initiativ gör att elbilsmarknaden har fått ett riktmärke att gå efter. Det blir intressant att se om konkurrenterna följer efter för att inte bli frånsprungna, säger Ronny Svensson. Tjänstebilsfakta * Beräknat på 36 månader, 7500 mil, samma restvärde, 75% av servicekostnaden för elbilen.