23948sdkhjf

Bytbil tar steget in på facebook

På knappt 13 år har idén om att presentera begagnade bilar åt bilhandlare på Internet utvecklats till någonting stort. Idag är bytbil.com, en av landets mest besökta e-handelssajter. Rörelsen startades i ett enkelt kontor i Falkenberg. Numera bedrivs verksamheten från ett fullservicekontor i Sveriges eget Sillicon Valley, Kista, norr om Stockholm. Omsättningen har gått från 2,7 miljoner 1998 till 61 miljoner 2009 utan att affärsidén ändrats under resans gång. - Till skillnad mot många tidiga IT-entreprenörer har vi överlevt samtidigt som hela vår historik präglats av ständig tillväxt och en bra resultatutveckling. Bara inom begagnade och nya bilar fanns många aktörer innan IT-bubblan sprack kring sekelskiftet. Idag är det betydligt färre aktörer, berättar Dan Bennman. Enligt Bennman kan framgången delvis förklaras med att Bytbil valde att stå på den professionella bilhandelns sida, istället för att utgöra ett framtida hot. En annan bidragande orsak till framgången är att bytbil leds av personer med lång erfarenhet inom bilbranschen – både på GA- respektive ÅF-nivå. Vd:n Dan Bennman har ett förflutet på Philipsons, marknadschefen Mikael Bjurek kommer från Saab och försäljningschefen Håkan Lindberg från GM. En ytterligare faktor är bytbils stabile ägare – medieföretaget Schibsted. - Konkurrenterna talade om det nya sättet att köpa och sälja bil. Med den förändrade distributionskedjan skulle bilbranschen få kraftigt sänkta marknadsföringskostnader när återförsäljaren skulle bli ett utlämningsställe och servicepunkt, enligt de tidiga e-handelsentreprenörerna. - Istället för att undergräva bilhandlarens position tog vi, Bytbil, rollen som bilhandlarens bäste vän och ska så förbli, berättar Dan Bennman. Han berättar att man utvecklat verksamheten från en marknadsplats för svenska bilhandlare på Internet till att även vara en starkt integrerad IT-leverantör av webbaserade tjänster för motorbranschen. - Vi gör allt från att tillhandahålla säljarna programvara för administration av begbilarna till att erbjuda bilverkstäder en tjänst för tidbokning. Vidare bygger vi branschanpassade hemsidor åt enskilda bilhandlare, märkesgrupper och generalagenter. Vår utgångspunkt är att det ska vara enkelt för både för den som söker bil och den som säljer bil, fortsätter Bennman sin berättelse om Bytbil. Under senare år har Bytbil lagt stor vikt vid att utveckla bildpresentationen av bilarna. Från början fotograferade Bytbils egna fotografer nästan alla bilar hos de anslutna handlarna – idag har flertalet bilhandlare både kunskap och teknik för att sköta fotograferingen. Vad Bytbil har gjort är att de utvecklat bildkvaliteten för ännu bättre presentationer samt möjligheten till rörlig, videopresentation. - Som bekant säger en bra bild mer än tusen ord, är den dessutom rörlig säger den ännu mer, påpekar Dan Bennman och tillägger att den skriftliga presentationen är oerhört viktig, den ska vara saklig, beskrivande och säljande. - Ju bättre bild bilköparen får av objektet desto närmare kommer han eller hon ett köp.Ett ytterligare instrument i kampen om kunden är prissättningen som ska vara konkurrenskraftig. En styrka med Bytbil är ägaren, Schibsted, som är Norges största mediehus. Schibsted äger bl a Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Detta ger en rad olika synergieffekter inom marknadsföring av Bytbil.com. Utöver en bättre presentationsteknik av salubilarna, har under senare år även en funktion för verkstadsbokning skapats – närmare 1000 märkes- och allbilverkstäder finns nu på Bytbil. - Vi utvecklar vår sajt hela tiden, och vill leverera kundnytta i båda riktningarna. Konsumentskydd är en del, därför tillåts bara registrerade bilhandelsföretag på sajten. Vi har också ett speciellt samarbete med MRF-handeln där de ges möjlighet att informera om sina mervärden, berättar Dan Bennman. Innan sommaren presenterade Bytbil en mobil hemsida. - Vi har nu etablerat oss på Facebook som är en viktig mötesplats för vår målgrupp. Vi ska finnas där kunderna finns, berättar Dan Bennman. Han berättar vidare att sociala medier, mobil närvaro, microsajter och video är starka trender i USA. Likaså att leads, förfrågningar, via e-post är på väg bort – det är bra presentation på nätet och skarpt läge i bilhallen som gäller. Kortfakta om Bytbil: På Bytbil finns 75 000 begagnade och nya fordon i lager Det samlade lagervärdet är över 12 miljarder kronor 2200 bilhandlare är anslutna till Bytbil Antalet unika besökare är över 750 000 per månad Den genomsnittlige besökaren, 72 procent, är en man i åldern 35-64 år 46 procent av besökarna kommer från hushåll med en samlad årsinkomst på över 600 000 kronor 7 av 10 bilköpare söker information på Internet

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093