23948sdkhjf

Fiats TwinAir-motor får NGK tändstift

Inför lanseringen av Fiats nya TwinAir-motor har NGK utsetts till exklusiv leverantör av såväl tändstift som lambdasensorer. -NGK har utvecklat ett nytt tändstift speciellt för TwinAir – PLKR9C8. Tändstiftet har dubbla platinaelektroder, extra lång gänga (26,5 mm) och en gängdiameter på endast 12 mm. Tack vare det lilla formatet blir det mer plats inuti motorn, vilket är till fördel för de större kylkanalerna, säger Manne Gustafsson, produktansvaring på NGK inom KG Knutsson AB. Fiats nya TwinAir 875-motor är 10 procent lättare och 23 procent mindre än jämförbara motorer. Den har en cylindervolym på endast 875 ccm men levererar ändå en motorstyrka på 63 kW (85 hk). Fiat 500C TwinAir, det första fordonet på marknaden med nya motorn, har en bränsleförbrukning som är ungefär 30 procent lägre än för fyrcylindriga motorer med samma motorstyrka. CO2-utsläppen är endast 92 gram per kilometer. Den genomsnittliga bensinförbrukningen ligger på 0,4 liter per mil. För att möjliggöra prestandan har Fiat utrustat motorn med en turboladdare och samma MultiAir-teknik med elektrohydraulisk styrning som introducerades för första gången 2009. MultiAir möjliggör en variabel anpassning av ventilstyrningen till olika laddningstillstånd. TwinAir-motorn med två cylindrar kommer uteslutande använda tändstift och lambdasensorer från NGK. MultiAir-systemet kräver mycket hög noggrannhet i luft/bränsleblandningen och därför används bredbands lambdasensorer (från NGK, under varumärket NTK) för regleringen. Sensorn UAA0001-FA001 känner av luftflödet och luft/bränsleblandningen över ett stort intervall av driftpunkter. Den har snabb reaktionstid, god respons och hög precision. Utöver den avläsande sensorn levererar NGK även lambdasensorn OZA629-A3 av zirkoniumoxid till Fiat.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078