Tuffare säkerhetskrav för myndighetsbilar
Nu skärps kraven på Sveriges myndighetsbilar. Den 1 oktober infördes en ny, tuff lagstiftning med fokus på säkerhet, kan nyhetsbrevet Tjänstebilsfakta avslöja. Till 2012 skärps kraven ytterligare och i dag finns bara två modeller som klarar dessa modeller. Bakom utformningen av lagen står Trafikverket, vars egna inköpsregler är ännu hårdare. Där är det inte bara säkerhet, utan även buller och energieffektivitet – bland annat med förödande konsekvenser för tunga, törstiga etanolbilar – som bedöms hårdare. Förutom att vara klassade som miljöbilar enligt nuvarande lagstiftning (el, hybrid, max 120 gram CO2 för diesel- och bensinbilar eller 9,2 l/100 km för alternativbränslen), ska myndigheterna uppfylla följande säkerhetskrav: - Minst fem stjärnor och 31,5 poäng i Euro NCAP:s tester enligt 2009-års kriterier (minst 32,5 i tester före 2009) - Bältespåminnare förarplats och passagerare fram (2 poäng) - Skydd mot pisksnärtsskador (2 poäng, eller gul nivå i Thatchams tester) - Skydd för fotgängare (14 poäng) Trafikverket hoppas att kraven för myndigheter även ska spilla över på det privata näringslivet. - Vi vill att stora företag ska lova att upphandla fordon som uppfyller högsta trafiksäkerhetsstandarder, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket till Tjänstebilsfakta. För Trafikverkets bilar gäller dessutom: - Bullernivå på 73 dB för bensin-, etanol- och gasbilar respektive 74 dB för dieselbilar - Bältespåminnare även i baksätet för leasingbil (3 poäng Euro NCAP) - CO2-utsläpp (g/km) maximalt enligt följande formel (där m0=bilens tjänstevikt i kg): • Bensin- och dieselbilar: CO2=0,95*130+0,0457(m0-1372) • Etanol- och gasbilar: CO2=1,54*130+0,0457(m0-1372) Trafikverkets egna regler införs i två steg. Det första trädde i kraft redan 15 september i år. - Trafikverkets nya policy är stentuff och kommer att skrämma slag på många biltillverkare som inte uppfyller kraven, säger Ronny Svensson, vd på tjänstebilskonsultföretaget Ynnor i Lund. - De får nu bråda dagar för att hinna ikapp framtiden. Steg 2 för Trafikverket – och sannolikt även andra myndigheter – införs 1 januari 2012, bland annat för att biltillverkarna ska hinna anpassa sig, och då måste alla bilar klara: - Bullernivå på 72 dB för alla bilar - Minst fem stjärnor och 31,5 poäng i Euro NCAP:s tester enligt 2009-års kriterier (minst 32,5 i tester före 2009) - Bältespåminnare på samtliga platser (3 poäng) - Skydd mot pisksnärtsskador (3 poäng, eller grön nivå i Thatchams tester) - Skydd för fotgängare (21 poäng, men alternativa metoder ska utvärdas; det skulle till exempel kunna handla om system som automatiskt upptäcker och stannar framför hinder) - CO2-utsläpp (g/km) maximalt enligt följande formel (där m0=bilens tjänstevikt i kg): • Bensin- och dieselbilar: CO2=0,95*130+0,0457(m0-1372) • Etanol- och gasbilar: CO2=1,31*130+0,0457(m0-1372) I dag uppfyller bara Hondas hybridbilar Insight och Honda CR-Z detta. Alfa Romeo Giulietta klarar säkerheten, men blir även Trafikverkets krav på buller lag från 2012, faller den bort för att den bullrar för mycket: 74 dB. Tanken med Trafikverkets CO2-formel är egentligen att anpassa reglerna så att även tyngre fordon accepteras om de är tillräckligt energieffektiva. En bil med en tjänstevikt på nya maxgränsen 1900 kg skulle kunna få släppa ut upp till 147,6 gram. Då skulle även BMW 5-serie klara kraven 2012. Men myndigheten är låst vid dagens lagstiftning, som kräver att alla statliga myndigheter och verk kör miljöbilar. Effekten av Trafikverkets nya CO2-regler blir därför enbart att bilar som är lättare än 1372 kg måste klara lägre utsläppskrav än 120 gram, och att kraven på alternativbränslebilar sållar bort stora, tunga och törstiga etanolbilar. - Ju tyngre bil, ju tuffare är kraven, medger Pär Gustafsson, enhetschef för Miljö & Hälsa på Trafikverket, för Tjänstebilsfakta. - Trafikverkets egen policy är insiktsfull, modern och flexibel. Den tar hänsyn både till närmiljö, utsläpp och energieffektivitet. Dessutom har policyn ambition att bli helt teknikneutral på sikt, kommenterar Ronny Svensson. Trafikverkets egna regler skulle kunna ligga till grund för en helt ny svensk miljöbilsdefinition. - Dagens miljöbilskrav är ganska gamla, och jag hoppas att en skärpning kommer, säger Pär Gustafsson. Men det är inte aktuellt i dagsläget, säger källor i myndigheten till Tjänstebilsfakta. - Trafikverkets policy skulle passa utmärkt för att sätta ramarna för vad som ska kallas miljöbil i Sverige, menar Ronny Svensson. - Dagens miljöbilsregler har kört i diket för länge sedan, med sina premier till törstiga etanolbilar som tankas på bensin och trafikfarliga bilar utan antisladdsystem. Lagen för myndigheternas fordonsinköp gäller för såväl hyrbilar, poolbilar, förmånsbilar som personalbilar. En del myndigheters special- och utryckningsfordon är undantagna.