Elbilar i all ära men glöm inte gasbilarna
Ibland kan man få för sig att det är elbilarna som ska frälsa världen när bilparken ska ställas om till mer miljöanpassade transporter. Att de elproducerande bolagen tycker det är utmärkt med elbilar kan väl knappast förvåna någon. Med en växande elbilspark får de möjlighet att få avsättning för sin el till exempel under nattetid. Men när det gäller samhällsservice, eller vad det ska kallas, finns det inget som väcker så mycket upprörda känslor som elpriserna och –räkningarna. Som konsument är man helt utlämnad, om elindustrin vill höja priserna så höjer man priserna. Därför kan man förstå en viss oro om man gjort sig beroende av ett eldrivet fordon och måste ha ström för laddningen. Man kan befara att det kan bli mycket dyrt. Men elbilarna kommer naturligtvis på bred front och det är ju också ett alldeles utmärkt fordon i takt med att tekniken utvecklas. Men det finns ju fler fordonstyper som är intressanta för framtiden. Till exempel gasbilar. Alliansen vill satsa på gasdrivna förmånsbilar. Men regeringen har en brasklapp i budgeten och vill avvakta med detaljer tills nästa år. "Vi behöver tvärtom glasklara besked redan nu om vad som händer efter 2011. Bilköpare och fordonstillverkare har betydligt längre tidshorisont än 15 månader", sade Anders Mathiasson, VD vid branschorganisationen Energigas Sverige i samband med Gasdagarna i Stenungsund där över 300 personer från den svenska gasbranschen, företag, myndigheter och organisationer samlats för att lyssna till 40 föredrag och diskutera aktuella frågor. Förmånsvärdet är det som har den största påverkan på månads-kostnaden för en tjänstebilsinnehavare. Den nuvarande 40-procentiga reduktionen av förmånsvärdet har fått fart på försäljningen av gasbilar som efter ca tre år kommer ut på andrahandsmarknaden. Det är därför avgörande att detta stöd förlängs och att det snabbt kommer klara besked om vad som gäller efter utgången av 2011. Den ekonomiska situationen för förmånsbilar behöver vara klar minst tre år framåt för att inte försäljningen ska påverkas negativt redan nu. I väntan på ett besked riskerar den positiva utvecklingen att avstanna. Det är fordonsindustrin och miljön som drabbas hårdast av detta, konstaterades på Gasdagarna. Den tidsbegränsade nedsättningen av förmånsvärdet för vissa miljöanpassade bilar är viktig för att driva fram den senaste och bästa tekniken vad gäller miljöfordon. Regeringen har därför som reformambition att förlänga den tidsbegränsade nedsättningen för de bilar som är utrustade med den senaste och bästa tekniken för drift med elektricitet eller annan gas än gasol, heter det i budgetpropositionen. Branschorganisationen Energigas Sverige menar att ett besked om gasdrivna tjänstebilar är viktigt för Sverige, men kanske ännu viktigare för Västsverige där bilindustrin skapar sysselsättning, tillväxt och export.