23948sdkhjf

Många nyheter på Automässan

Efter en nedgång under bil- och finanskriserna, ökar åter investeringstakten bland landets bilverkstäder. Enligt Gilbert Fransson på branschorganisationen FVU har leverantörerna av verkstadsutrustning hittills ökat sin försäljning med drygt 20 procent jämfört med 2009. -Jämfört med tiden för förra Automässan, 2008, bör poängteras att många av de ny-, om- och tillbyggnader som var på gång då handlade om att nå upp till generalagenternas kvalitetsstandards, förklarar Gilbert Fransson och tillägger att bara 4 av 29 medlemsföretag redovisade negativa resultat för katastrofåret 2009. Starkt, menar han och tillägger att nu pekar alla kurvor uppåt för FVU-företagen. Varje år köper svenska bensinstationer, bil- och däckverkstäder verkstadsutrustning för ca en miljard kronor. För branschens leverantörer anslutna till branschorganisationen FVU är deltagandet i Automässan i Göteborg viktigt, kanske det viktigaste tillfället av alla för att möta sina befintliga och nya kunder. -Vi kommer att köra ganska traditionellt med en monter där vi serverar öl och snacks, inleder Daniel Krook, vd för Särö Svagström som är specialiserade på i första hand mätutrustning. -För oss som är små är det fysiska mötet med våra kunder oerhört viktigt eftersom vi reser väldigt lite bland kundföretagen. Under mässan får vi ett ansikte till den röst som vi mött i telefon under många år, fortsätter han. Daniel Krook berättar att företaget kommer att visa en hel del nyheter. Speciellt nämner han den nya avgasmätaren Stargas 898 och OTC verktygssortiment. Även Dataliner, som är leverantör inom utrustning för reparation av bilskador, kommer att visa en rad nyheter. -Vi har blivit ganska breda inom vårt sortiment. Bland annat kommer vi att visa en intressant produkt för polering av strålkastarglas – istället för att slänga dyra och utslitna glas kan man polera upp dem igen", berättar Johnny Karlsson, vd för Dataliner. Johnny berättar vidare att mässan är viktig för verksamheten – det är ett av få tillfällen då det ges möjlighet att visa hela produktportföljen. -Vi satsar jättehårt på Automässan, säger han. Svenska Pang är sedan många år tillbaka en inarbetad leverantör inom däckmaskiner och andra produkter med inriktning på däckfackhandeln. I snart 40 år har de exempelvis varit agent för italienska SICE på den svenska marknaden. Anneli Silverstolpe, marknadsansvarig på företaget, berättar att man laddar med både nya produkter och specialerbjudanden under Automässan. Det är en självklarhet. Vi kommer visa tre nya modeller från SICE. Och balanseringsmaskinerna från Italien av märket TYRON kommer inte att se ut som vilka balanseringsmaskiner som helst, de kommer att väcka känslor…, tillägger hon hemlighetsfullt. Automässan 2011 arrangeras 19-22 januari på Svenska Mässan i Göteborg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063