Statoil Svanenmärker spolarvätskan på pump
Statoil blir först av alla drivmedelsföretag i Sverige med Svanenmärkning av den spolarvätska som säljs på pump. Hela konceptet kring spolarvätska på pump har kontrollerats.I mitten av november kommer 260 av Statoils fullservicestationer att kunna sälja Svanenmärkt spolarvätska på pump. Det är hela konceptet med hanteringen kring spolarvätskan på pump som har kontrollerats, inte bara själva produkten spolarvätska. -Vi är mycket stolta och glada över att vår spolarvätska på pump nu också blir Svanenmärkt eftersom märkningen har en hög trovärdighet och kännedom bland våra kunder. Svanenmärkningen innebär, förutom tuffa miljö- och hälsokrav, också kvalitetskrav vilken innebär att det även blir en kvalitetsstämpel på produkten, säger Gunilla Blomkvist, miljöchef, Svenska Statoil. Svanenmärkningen innebär krav på bland annat kvalitet, drift, dokumentation och spårbarhet i hela kedjan. Etanolen som ingår i Statoils spolarvätska är av vegetabiliskt ursprung. Den har även ett frysskydd som klarar -18 grader Celsius vilket är enligt svensk standard. -Spolarvätska på pump har en rad miljövinster jämfört med på flaska. Det ger minskat antal transporter eftersom det är en koncentrerad produkt. Det minskar också mängden av förpackningsmaterial och emballage samt att kunden kan köpa exakt så mycket spolarvätska han/hon vill ha. Även faten som spolarvätskan levereras i återanvänds i största möjliga utsträckning, säger Gunilla Blomkvist. -Det är roligt med en så stor satsning. Det är dessutom extra intressant med det här konceptet som gör det lätt för konsumenter att tanka miljömärkt spolarvätska, säger Svante Sterner, produktansvarig för bil- och båtvårdsprodukter på Svanen. Av den totala försäljningen av spolarvätska hos Statoil har hittills i år över hälften varit spolarvätska över pump. -Påverkan på klimat och miljö är en av vår tids viktigaste frågor och som drivmedelbolag har vi ett särskilt ansvar att minska den påverkan våra produkter kan ge upphov till. Detta både genom hur vi arbetar och vilka produkter vi erbjuder våra kunder. För miljöns skull vet vi att varje liten del räknas, avslutar Gunilla Blomkvist.