23948sdkhjf

Franchisefrågor i fokus för bensinhandlarna

Under Automässan 2011 fokuserar medarrangören Svensk Bensinhandel på seminarier öppna för både bensinstations- och bilverkstadsägare. 
Under seminarierna kommer framför allt ägandeformen franchising att avhandlas ur en franchisetagares perspektiv. 

 -Det är inte bara inom bensinhandel som franchising har blivit allt mer förekommande utan även inom verkstad och däck, konstaterar Robert Dimmlich, vd för branschorganisationen Svensk Bensinhandel. 

Enligt Dimmlich befinner sig den svenska bensinhandeln i en konsolideringsfas efter uppköp och omstruktureringar under 2010. Några dramatiska strukturförändringar är inte att vänta under det närmaste året efter St1 köp av Shells stationsnät gått igenom. 

 - Så det viktiga för oss är de olika ägandeformerna, och där finns en allt tydligare uppdelning antingen franchisetagare under ett oljebolag eller fri köpman utan koppling till ett oljebolag. 

 - Från Svensk Bensinhandels sida har vi under många år lagt ner stort arbete på franchisefrågorna. Bland annat har vi genom vår systerorganisation, Franchisetagarnas Riksorganisation, drivit igenom en franchiselagstiftning som klargör affärsrelationen mellan tagare och givare, berättar Robert Dimmlich. 

Utifrån en allt större förekomst av franchising även inom bilverkstad och däck, rekommenderar han mässbesökarna att ta chansen att delta i Svensk Bensinhandels seminarium under Automässan. 
 
- Innan man ger sig in i en roll som franchisetagare är det viktigt att känna till rättigheter och skyldigheter, hot och möjligheter samt ekonomiska åtaganden. 

- Det är det som vi kommer att avhandla under vårt seminarium, avrundar Robert Dimmlich på Svensk Bensinhandel som även är ansvarig för seminariet. 

Automässan är Skandinaviens största mötesplats för bileftermarknaden. Av intresse för bensinhandeln finns utställare inte bara inom verkstadsutrustningen utan även inom tvätt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.989