23948sdkhjf

Verkstäder ökar sin bokning och marknadsföring på Internet

Allt fler verkstäder marknadsför sig på internet. Detta enligt Sveriges största motorsajt, Bytbil. - Anledningen kan vara en ökad konkurrens och med den insikten om att man måste marknadsföra sig även som verkstad, anser Karl Zaar, ansvarig för servicemarknadsprodukter hos motorsajten. Fler än 900 bilverkstäder, märkes och allbil samt däck, finns under bytbils söktjänst kopplad till servicemarknaden. Bytbil är Sveriges mest besökta motorsajt. Varje månad har den cirka 750 000 unika besökare. Besökarna söker företrädesvis begagnade och nya bilar, men under de senaste två åren har sökningar gjorts på både service och/eller däckbyte . - Vi började så smått för två år sedan med vår söktjänst för verkstäder. Idag är nästan samtliga märkesverkstäder med på vår sajt. Via vår söktjänst kan kunderna boka service online dygnet runt. Kunderna kan även mejla sina önskemål eller förfrågningar, vilket är smidigt för både verkstäderna som för kunderna, berättar Karl Zaar. Enligt honom är det viktigt att verkstaden har gehör inför den trend som nu kan ses bl.a. när det gäller öppettider, kvälls- och helgöppet. Bytbil´s söktjänst gör det möjligt för kunden att precisera sitt önskemål då tjänsten är detaljerad med söktjänster för tex. däckhotell, kampanj och AC-service. -Vi har anpassat sökfunktionen utifrån bilägarnas efterfrågan, vi ser också säsongsmässiga trender som stenskottsreparationer under mars-april, AC under juni-juli och däckskifte under två perioder, april och november, berättar Zaar. Bytbil arbetar hårt med att utveckla webbaserade system i olika former för bilhandlare och verkstäder. Under hösten har bytbil lanserat ett nytt system där Servicebokning Online har integrerats med ett administrationsprogram för Däckhotell Online. - Genom denna integrering blir det mycket enklare och effektivare för verkstaden, när allt finns samlat i ett och samma program, berättar Karl Zaar och tillägger att det nya programmet även stöder försäljningen. En bra och tidsbesparande funktion i programmet är möjligheten att skicka SMS med kallelse till däckskifte. - Vi har många möjligheter för verkstäderna på Bytbil, påpekar Karl Zaar med tillägget att affärsnyttan med Bytbil är stor och dessutom kostnadseffektiv.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063