23948sdkhjf

Nya Saab 9-5 SportCombi får världspremiär i Genève

Saab Automobile tar nästa steg i den största produktoffensiven i företagets historia när nya Saab 9-5 SportCombi presenteras på bilsalongen i Genève 1 mars.
Precis som sedanmodellen ger nya 9-5 SportCombi mycket bra körupplevelse och blir med sitt rymliga och flexibla lastutrymme ett spännande och intressant alternativ till övriga kombibilar i premiumsegmentet.
9-5 SportCombi har samma Aero X-inspirerade front som 9-5 Sedan. SportCombins längre taklinje avslutas i ett brant sluttande bakparti. Dolda takstolpar gör att bakrutan och de bakre sidorutorna ser ut att vara en sammanhängande glasyta som sveper runt bilen. Resultatet är en sportig kombi med smidig men ändå kraftfull framtoning.
Bland flera smarta lasthanteringsfinesser märks ett golv som går att vika upp tre steg, U-formad flexibel lastuppdelare, förvaringsutrymmen under golvet med en vattentät, urlyftbar insats och en programmerbar fjärrmanövrerad baklucka.
9-5 SportCombi har samma bensin-, bioetanol- och dieseldrivna turbomotorer som 9-5 Sedan och finns också med samma avancerade fyrhjulsdrift (Saab XWD), liksom med en rad andra avancerade teknologier: Adaptiv chassikontroll (Saab DriveSense), adaptiva strålkastare (Bi-Xenon Smart Beam), adaptiv farthållare, nyckellöst lås- och tändningssystem, trezons klimatanläggning och instrumentering som projiceras i vindrutan (Pilot Head-up Display).
Nya SportCombi går att beställa från och med april månad och de första leveranserna till kund sker i augusti. För Saab, som historiskt har haft en kombiförsäljning som varit i nivå med försäljningen av sedanbilar på flera marknader, innebär den nya modellen en väsentlig ökning av antalet potentiella 9-5-kunder.
- Lanseringen av 9-5 SportCombi är ett efterlängtat nästa steg i vår produktoffensiv. Den tar oss tillbaka till premiumsegmentets kombiklass där vi varit framgångsrika på flera viktiga marknader med tidigare modeller, konstaterar Saab Automobiles VD Jan Åke Jonsson.
SportCombi utvecklades parallellt med 9-5 Sedan och delar formgivning i fronten, men har ett eget bakparti där bakrutan och sidorutorna bak bildar en grafisk enhet som ger intryck av att hänga samman i ett stycke. Samma formgivningstanke finns i fronten med vindrutan och sidorutorna och bidrar till att ge 9-5 SportCombi en alldeles egen identitet. Den svepande taklinjen förlängs av en djup takspoiler som integrerats i bakluckans överkant. Takrelingar är standard och ligger plant mot taket för att inte störa bilens siluett.
Den Saab-typiska "hockeyklubban", linjen längs sidorutornas underkant upp i C-stolpen, bidrar tillsammans med de markerade "skulderbladen" till bilens kraftfulla framtoning.
Bakluckan lutar framåt för att understryka bilens sportiga karaktär. Tvärs över luckan löper en ljusramp som binder ihop bakljusen, en ny "Saab-signatur" som även finns på 9-5 Sedan och den nya crossover-modellen 9-4X.
Det stora lastutrymmet är helt inklätt och optimerat för att vara praktiskt och enkelt att utnyttja. Det 60/40-delade bakre ryggstödet kan fällas utan att man behöver fälla undan sittdynan eller ta bort nackstöden. Extra mycket möda har lagts på att eliminera eller minimera ljud, vibrationer och resonans i bakvagnen och resultatet är en baksäteskomfort i sedanklass.
Med nedfällt ryggstöd är lastytan nästa två meter lång (1 962 mm) och lastvolymen kan varieras upp till 1 600 liter (527 liter med uppfällt baksäte). De släta sidorna ger ett öppet och lättlastat utrymme utan svårutnyttjade skrymslen eller störande hjulhus. Flera fack i sidoväggarna ger plats för småprylar och större last kan förankras i fyra lastsäkringsöglor. Ett extra 12-voltsuttag hör också till standardutrustningen i lastutrymmet.
För flexibel uppdelning av lastutrymmet finns, liksom i 9-5 Sedan, ett U-format spår med en teleskopisk lastuppdelare (tillval). Med denna kan utrymmet delas upp efter behov så att olika föremål kan separeras och hållas på plats.
I lastrumsgolvet finns ett flygplansformat handtag och golvet kan öppnas stegvis för att ge tillgång till utrymmet därunder. I bilar med däckreparationsutrustning i stället för ett minireservhjul finns ett extra förvaringsutrymme som blir tillgängligt när golvet viks upp helt. En utdragbar stötta håller det uppvikta golvet på plats som då kan fungera som stöd för matkassar eller dylikt som placeras i utrymmet.
I golvets undersida finns hållare för smidig förvaring av lastuppdelaren. Där finns också krokar som kan hjälpa till att hålla ordning på kassar. Som tillval finns också en vattentät insats som passar i utrymmet under golvet och kan användas för blöta sportredskap, leriga stövlar, smutsiga ytterkläder, etc.
I bilar med minireservhjul är utrymmet under lastrumsgolvet täckt av en platt panel som ger ett slätt och 65 mm djupt utrymme under golvet.
För extra bekvämlighet finns en fjärrmanövrerad eldriven baklucka som tillval. Den öppnas och stängs med en knapp i förardörren eller med bilens fjärrkontroll. Luckan kan också öppnas respektive stängas med en tryckplatta på luckans utsida ovanför nummerplåten och med en knapp på insidan av luckan.
I händelse av begränsad höjd, till exempel i ett garage, kan luckan programmeras att bara öppna till en viss höjd.
För att underlätta lastning öppnar bakluckan ända ner till stötfångaren och lyfthöjden från marken är bara 648 mm. Lastrumsgolvet har ingen tröskel, tung last kan smidigt skjutas in i utrymmet. Belysning i luckan och på sidorna lyser upp utrymmet i mörker.
Ett utdragbart insynsskydd kan sättas fast direkt bakom baksätet. När bakluckan öppnas räcker det med ett enkelt handgrepp för att skyddets bakre fästen ska glida upp i D-stolparna och ge tillträde till lastutrymmet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067