23948sdkhjf

Ny teknik för trådlös ström till elbilar

Ett av de stora problemen för elbilar är räckvidden, det vill säga hur långt man kan köra mellan laddningarna. Det lanseras nu allt fler nya modeller av eldrivna fordon men räckvidden, förutom, priset begränsar köpintresset. Att bara kunna köra mellan sex och tio mil anses av många vara för korta sträckor. Är det då dessutom en ren elbil, utan annat framdrivningssystem, finns det en oro för att kunna bli stående utan ström.
Men nu forskar det för fullt runt om i världen för att hitta nya laddningsmöjligheter. Att ladda på stolpe eller i kontakt i hemmet eller på jobbet är snart passé. Ny teknik utvecklas och kan göra elbilen mer intressant.
Batterier på elbilar har idag begränsningar i så motto att de inte kan lagra några större mängder ström samt att de inte kan laddas hur snabbt som helst. Har man kört slut på elen i batteriet så är den slut och man får vackert vänta tills uppladdning skett. Det kommer batterier som kan laddas allt snabbare, men det behövs andra lösningar för uppladdning.
En sådan lösning kan vara trådlös laddning. Redan nu finns ett långt kommet projekt för trådlös laddning med hjälp av "strömplattor" på parkeringsplatsen.
Tekniken har utvecklats av det brittiska företaget HalolPT. Nyligen visade företaget elbilar i London som modifierats så att de kan laddas via induktiv laddning. En mottagande pad är fäst i botten av bilen, och bilen laddas på parkeringen via en sändarpad som dolts under parkeringsytan. Det här systemet eliminerar behovet av att ständigt koppla in en sladd för ström.
Det är inte svårt att tänka sig att nästa steg skulle kunna vara att placera sändarpads under vägbanan så att elbilen laddas under körning.
Lite tankar åt det hållet har också det holländska forskningsinstitutet TNO som utvecklat SolaRoad, en vägbana med solceller. Det första pilotprojektet i form av en cykelbana innehåller solceller kommer att inledas i Krommenie (Noord- Holland) 2012. SolaRoad utvecklas av TNO i samarbete med provinsen Noord-Holland och företagen Ooms Avenhorn Groep och Imtech. Parterna hoppas att denna innovation kommer att bidra till hållbar energi från infrastruktur och leda till klimatneutral rörlighet i tid. Elektricitet ska produceras med hjälp av solceller direkt under vägytan, en vägytan som är producerad av specialbehandlat glas. Genom att producera el kan investeringen för vägen täckas genom produktion av el. TNO beräknar att omkring 70 kvadratmeter av vägytan ska räcka för att täcka ett vanligt hushålls elförbrukning.
Som ett naturligt nästa steg har TNO en vision om att den här typen av solcellsvägar ska kunna överföra ström till elbilar genom induktionsöverföring.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063