Rör från SSAB utmanar i Dakarrallyt
Valet att använda rör av höghållfast stål till chassit är nytt i de här sammanhangen. Tidigare har enbart Standardstål eller höglegerat Krom/Molybden-stål använts.
-Det är ett spännande projekt som kan innebära ett genombrott för våra rör i höghållfasta stål inom Rally och Racing, förklarar Anna Stiwne, som har varit kontakt hos SSAB sedan projektet startade hösten 2009. Konstruktörerna i team Pewano har byggt en bil där egenskaperna hos rören ligger så nära tidigare rörkvaliteter som möjligt. De tester som hittills utförts har visat att vårt stål står sig mycket bra i jämförelse med CrMo-rör, och våra stål är dessutom lättare att svetsa i jämfört med CrMo-rören.
Redan nu finns en färdig bil och under 2011 kommer den att testas i olika tävlingar världen över. Tävlingsstart i Dakarrallyt planeras till 2012.
-För vår del ger projektet värdefull information om hur rören fungerar under stora och varierande påfrestningar i extrema förhållanden, fortsätter Anna. Det är förmodligen svårt att hitta en tuffare och bättre miljö att testa material i under verkliga förhållanden.
De rör som används är baserade på ett nytt avancerat höghållfast stål som SSAB utvecklat just för denna typ av rullformade rör. Dessutom används även konstruktionsstål i form av grovplåt (Weldox) från SSAB i bilens chassi.
-Rör är en helt ny del i vårt produkterbjudande och produktionen av racingrören sker i Fagersta där SSAB tillsammans med Outokumpu har en rullformningsanläggning, berättar Anna Stiwne. Att kunna erbjuda mer förädlade produkter som exempelvis rör, breddar tillämpningen av våra mest avancerade material och ger kunderna fler möjligheter att utnyttja höghållfast stål i sina konstruktioner.