Konkurrensverket utreder inte frågan om Kia Motors serviceplikt
Det var i augusti förra året som SBF anmälde Kia Motors Sweden för att ha överträtt EU-reglerna genom att villkora att KIA- bilar ska servas av KIA-auktoriserade verkstäder för att de sista fyra åren av KIA:s sjuåriga garanti ska gälla.
KIA har förklarat att den sjuåriga garantin gäller om bilen servas av en av KIA auktoriserad verkstad. Om bilen servas av annan verkstad gäller endast den treåriga nybilsgarantin. Detta gäller dock bara den regelbundna servicen, inte andra underhålls- och reparationsarbeten. Villkoret för den sjuåriga garantin gäller endast i Sverige, inom övriga EU gäller inte detta villkor. I Sverige gäller fri etableringsrätt för bil- verkstäder vilket enligt KIA har medfört att svenska fristående verkstäder generellt sett har sämre utbildad personal jämfört med verkstäder inom övriga EU. Detta medför i sin tur en risk för att fristående verkstäder utför underhållsservice med en lägre kvalitet än de auktoriserade verkstäderna. KIA vill mot denna bakgrund inte lämna sju års garanti på bilar som har lämnats till service hos en fristå- ende verkstad.
Konkurrensverket konstaterade i rapporten Garantivillkor vid nybilsförsäljning att vissa nybilsgarantier bara gäller om tillverkarnas auktoriserade verkstäder utför service, men att dessa krav inte har en sådan omfattning att de utgör ett konkurrensproblem.
Konkurrensverket bedömer i varje enskilt fall om den fråga som anmäls ska granskas närmare. Detta sker med utgångspunkt i myndighetens prioriteringspolicy. Vid prioriteringen väger Konkurrensverket in hur allvarligt problemet eller företeelsen är, hur viktigt det är att få ett vägledande avgörande samt om någon annan myndighet eller aktör är bättre lämpad att agera i frågan. I bedöm- ningen vägs även in Konkurrensverkets förutsättningar att utreda och bevisa en överträdelse.
Garantier vid försäljning av motorfordon är ett viktigt konkurrensmedel. Samtidigt kan KIA:s krav på att service utförs av auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla få vissa negativa effekter på verkstadsmarknaden. Konkurrensverket bedömer sammantaget att det från konkurrenssynpunkt inte finns tillräckliga skäl att fortsatt utreda de villkor som är förknippade med KIA:s sjuåriga nybilsgaranti.
Konkurrensverkets beslut att inte utreda saken vidare innebär inte ett ställningstagande till om förfarandet strider mot konkurrensreglerna, heter det i beslutet som inte kan överklagas.