Volvo i våra hjärtan, seminarium om Volvos värden, kultur och framtid
-Detta är inte en kursbok, kommenterar professor Sten Jönsson, som skrivit bokens inledning och det avslutande kapitlet Vad bör göras?. Vi har skrivit boken dels som en reaktion på en förlegad syn på bilindustrin som blev väldigt tydlig under finanskrisen och dels som ett uttryck för en oro för framtiden.
-En djupare insikt i Volvobolagen än vad boken ger är knappast möjlig, säger Mikael Wickelgren som i två kapitel skriver om Volvos historik och varumärke. Utöver intervjuer med drygt 50-talet "volvoiter" baseras boken på våra erfarenheter av forskningsprojekt i och kring Volvo under mer än 25 års tid. Dessutom har flera av oss varit anställda på olika Volvobolag i sammanlagt mer än 50 år.
Med anledning av boken arrangeras seminariet Volvo i våra hjärtan den 10 mars på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Majoriteten av författarna är på plats och de har sällskap på podiet av Per Östberg, senior vice president AB Volvo och Hans-Olov Olsson, vice styrelseordförande Volvo Car Corporation.