23948sdkhjf

Reservdelsgrossister skriver till näringsministern

Nyligen fattade Konkurrensverket beslut om att inte vidare utreda frågan om KIA Motors Swedens garantiplikt, något som anmälts av SBF, Sveriges Bildelsgrossisters Förening. Nu har SBF skrivit till näringsminister Maud Olofsson för att påtala problemen.
Detta är brevet
Som ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening och som styrelseledamot i FIGIEFA, den europeiska organisationen för Europas nationella bildelsgrossistföreningar, blir jag både förvånad och bestört över Konkurrensverkets (KKV) ställningstagande och beslut i ärende Dnr 447/2010.
För att se till att det finns en fungerande och konkurrensutsatt reparations- och servicemarknad för bilar har Kommissionen genom sina "Tilläggsriktlinjer för vertikal begränsning i avtal om försäljning och reparation av motorfordon och om återförsäljning av reservdelar till motorfordon (2010/C/138/05)" bland annat i paragraf 60 och 69 begränsat biltillverkarna att missbruka garantier, lagfästa och/eller utvidgade. Sveriges Bildelsgrossisters Förening har framfört klagomål mot bland andra KIA Motors Sweden AB som till konsument hävdar att man har en 7 årig garanti vilken i själva verket är uppdelad i två garantier 3 år + 4 år. Under de 3 första år har bilägaren rätt att serva sin bil där han helst vill, naturligtvis under förutsättning att det sker på ett fackmannamässigt sätt och med delar som inta skadar biltillverkarens rykte (det är så det står i texten).
Döm om vår förvåning när KIA och KKV hävdar att svenska bilmekaniker inte har tillräcklig utbildning på grund av den fria svenska etableringsrätten. Utbildningen är tillräckligt hög för de första 3 åren men inte för efterkommande 4 år. KIA, med bistånd av KKV, hävdar att man då skall göra service på sin bil i KIA:s auktoriserade nätverk. Detta anser vi strider mot 2010/C/138/05.
Beslutet i sig anser vi vara ett bevis på feghet och att KKV faller till föga för biltillverkarna. Att utöver detta påstå att den svenska fria etableringsrätten innebär att vi har sämre utbildade entreprenörer i Sverige än i resten av Europa är synnerligen förvånande.
Du som dessutom värnar om glesbygd och dess problem och möjligheter. Tänk dig själv att du köper en bil och de första 3 åren kan du serva den hos din lokala bilverkstad, utan att garantierna påverkas. Efter 3 år måst du köra 25 mil enkel resa för att serva din bil. Bilen är dyr för familjen och det är ditt och vårt ansvar att i möjligaste mån se till att mobiliteten hålls på en rimlig nivå genom fungerande konkurrens och förhindra biltillverkarnas försök att monopolisera eftermarknaden för motorfordon. Den avgörande frågan är väl ändå vem som defacto äger bilen
Med vänlig hälsning
Sveriges Bildelsgrossisters Förening
Christer Liljenberg
Ordförande
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078