23948sdkhjf

Nokian Tyres slog världsrekordet på iskörning

Med en hastighet på 331,610 km/h, 206,05 mile/h, satte Nokian Tyres testförare Janne Laitinen ett nytt världsrekord på iskörning. Rekordet kördes söndagen den 6 mars på en cirka 14 kilometer lång isbana påBottenviken utanför Uleåborg i Finland. Rekordbilen, som världens ledande tillverkare av vinterdäck använde, hade Nokian Hakkapeliitta 7 dubbdäck, 255/35R20 97 XL.
I hög hastighet ställs höga krav även på däck av mycket hög kvalitet. Däcken är bilens enda kontakt med vägen. Vid körning i mycket höghastighet på blank is måste däcken ge maximalt grepp, deras konstruktion måste vara mycket slitstark och de måste klara av den motorstarka bilens köregenskaper.
Ekvationen för accelerationen är tuff: när bilen kör i 331 km/h åker den 92 meter under en sekund. Vid så hög hastighet måste däcken klara av otroliga krafter och deras diameter ökar upp till 15-20 millimeter. När luftmotståndet ökar krävs det ännu bättre grepp för att bilen ska kunna accelerera ytterligare.
- Att testa vinterdäck i höga hastigheter och i krävande förhållanden ingår som en viktig del i utvecklingen av nya vinterdäck. Genom att ständigt pröva gränserna lär vi nya saker som sedan syns på våra produkter, säger Matti Morri, chef för Nokian Tyres teknisk kundtjänst.
Guinness rekordbok har detaljerade regler för världsrekord på iskörning. Tiden mäts på en körsträcka som är en kilometer lång och tidmätning sker när sträckan körs åt båda hållen. Världsrekordet är genomsnittet av dessa båda mätningar. Starten sker flygande och körningen får pågå under en timme. Isen på banan måste vara naturlig och den får inte ruggas upp eller behandlas med kemikalier. Däcken på bilen måste vara kommersiellttillgängliga och de måste vara godkända för trafik i det landet där världsrekordkörningen sker.
År 1934 utvecklade Nokian Tyres världens första vinterdäck för krävande nordiska förhållanden. Två år senare lanserades vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta som har blivit en av världens mest kända vinterdäckmärke. Världens nordligaste däcktillverkare testar och utvecklar vinterdäck för olika användningsändamål på sitt eget testcenter i Ivalo, i norra Finland, 30 milnorr om Polcirkeln.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094