23948sdkhjf

Gasbilens framtid avgörs i vårpropositionen

Försäljningen av nya gasbilar minskar kraftigt, visar senaste statistiken. Under februari såldes nästan 60 procent färre gasbilar än under februari förra året. Anledningen är att regeringen inte ger besked om förmånsbeskattningen för tjänstebilarna. Nu begär Energigas Sverige möte med ansvariga ministrar.
- Så länge regeringen inte ger besked om förmånsbeskattningen sjunker försäljningen av månad för månad. Jag har nu begärt möte med såväl finansministern som miljöministern för att visa på allvaret i situationen. En förlängning kopplad till leasingkontrakten måste presenteras i vårbudgeten. Annars är jag rädd att den positiva utvecklingen med fler gastankstationer och fler biogasproducenter stannar av helt, säger Anders Mathiasson, vd för branschorganisationen Energigas Sverige.
Den reducerade förmånsbeskattningen som gällt vid köp av miljöbil som tjänstebil har varit ett mycket effektivt styrmedel för att få en mer miljöanpassad fordonspark. Försäljningen av gasbilar har under åren stigit och allt fler har upptäckt fördelarna med en gasbil som tjänstebil. Kostnaden för tjänstebilsförare på nya gasbilar har sänkts genom reduktionen till samma nivå som motsvarande bensin- och dieseldriven motor. Även privatbilsmarknaden kan dra nytta av denna förmånsreducering då tjänstebilarna normalt kommer ut på andrahandsmarknaden efter tre år.
Reduktionen gäller dock bara till årsskiftet och försäljningen dalar nu drastiskt sedan mer än ett halvår tillbaka. Under februari såldes enligt Bil Swedens statistik för nyregistrerade gasbilar 278 bilar mot 661 i februari 2010. De tjänstebilsköpare som väljer ett alternativ utan att veta de ekonomiska förutsättningarna på sikt blir månad för månad allt färre.
Utsläppen av koldioxid från en biogasbil hör till de allra lägsta liksom utsläppen av cancerogena och astmaframkallande ämnena såsom partiklar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.142