23948sdkhjf

Volvo och Saab beroende av skalvdrabbade leverantörer

Volvo klarar sin produktion av bilar veckan ut utan störningar på grund av jordbävningskatastrofen i Japan, men därefter är det oklart vad som händer. De stora japanska biltillverkarna har i princip stoppat all produktion för tillfället, men räknar inte med några större förseningar av svenska leveranser. Men det finns osäkerhet kring energiförsörjningen i landet, visar en rundringning som Tjänstebilsfakta har gjort.
Volvo Personvagnar har ett antal elektronikleverantörer med anläggningar i den norra, värst drabbade delen av landet.
- Vi kan komma att påverkas, men vi klarar oss veckan ut, säger presschefen Bo Larsen till Tjänstebilsfakta. Vad som händer sen är för tidigt att säga. Vissa komponenter kan till exempel komma att eftermonteras.
-Vår inköpsavdelning ligger just nu lågt över huvud taget med samtal till Japan, dels för att inte belasta deras telefonnät i onödan, dels för att de har viktigare saker att tänka på där borta just nu.
Saabs produktion har inte heller drabbats ännu.
-Vi har sju huvudleverantörer, men de finns alla i södra Japan, säger Saab Automobiles informationsdirektör Eric Geers.
-Men de i sin tur har underleverantörer i de drabbade områdena. Nu återstår att se vilka reservlösningar som finns för att hantera eventuell materielbrist.
Totalt har Saab 22 japanska underleverantörer. Sju av dem levererar direkt till produktionen och 15 till eftermarknaden.
- Vi har daglig kontakt, säger Eric Geers.
Japans största biltillverkare Toyota stoppade omedelbart all sin produktion efter jordbävningen och tsunamin.
-Toyotas fabriker klarade sig utan större skador, berättar Toyota Sveriges informationschef Bengt Dalström för Tjänstebilsfakta. Toyota City och de flesta av våra anläggningar ligger långt ifrån området.
-Men vi har tre fabriker inte så långt därifrån. Inga av byggnaderna skadades, men vi har rörskador i en anläggning, ett pressverktyg som har ruckats ur sitt läge och störningar på en batteritillverkningslinje.
Av Toyotas 64 fabriker ligger bara 12 i Japan. Volymmodellerna i Europa tillverkas här och man är självförsörjande till 80-90 procent. Men några nyckelprodukter kommer från Japan och på måndag kommer tillverkningen av sju sådana att börja igen.
-Därefter kommer man successivt att fatta beslut om att återuppta tillverkningen även i Japan.
-Men de svenska leveranserna kommer troligen inte att påverkas alls, avslutar Bengt Dalström.
Mazda har beslutat att till att börja med stänga sina produktionsanläggningar i Hiroshima och Hofu, som ligger cirka 100 mil från det drabbade området i den sydvästra delen av Japan, fram till och med 20 mars, meddelar Per Lidström, PR-chef på Mazda Motor Sverige.
Situationen för såväl Mazdas anläggningar som tillverkarens underleverantörer utvärderas ständigt. Exporten och transporterna från Japan till Europa sker vanligtvis söderut mot Taiwan, långt ifrån de drabbade områdena.
När det gäller leveransen av bilar i Europa, räknar inte Mazda med några förseningar eftersom fabrikerna har flera månaders lager av nödvändiga delar och material, uppger Per Lidström.
Nissan håller fyra fabriker stängda till och med söndag, en öppnar under torsdagen och en annan på fredag. En fabrik som tillverkar motorer, Iwaki, ligger i ett område med efterskalv och därför tar efterarbetet längre tid där.
-Produktionen i våra fabriker givetvis beroende av situationen hos våra underleverantörer, och vi följer noggrant utvecklingen hos dem, meddelar Jenny Spets Wojarski, kommunikationschef på Nissan Nordic.
-Nissans verksamhet i Sverige pågår som normalt – men våra tankar finns hela tiden hos kollegorna och deras vänner och familjer i Japan. Som det ser ut nu räknar vi med att de billager vi har i Europa ska täcka de behov som finns på kort sikt. De Nissan-modeller som säljer mest i Sverige byggs i Europa.
För Mitsubishi är det ännu oklart om jordbävningen får några konsekvenser. Fabrikerna i Japan stoppads tillfälligt i början på veckan, men är igång igen. Problemet kan bli att underleverantörerna är drabbade.
-Vi vet ännu inte vilka konsekvenser det får, säger Anders Erngren. Det får de närmaste dagarna visa.
I Europa tillverkar Mitsubishi modellerna Outlander och Colt. Den produktionen är också beroende av japanska underleverantörer.
Även Honda har stängt ett flertal anläggningar fram till och med söndag 20 mars. I Tochigiområdet, som drabbats hårt av katastrofen, har ett flertal av Hondas anläggningar, däribland forsknings- och utvecklingscenter, skadats. Allt arbete där är nu fokuserat på återuppbyggnad och ingen personal arbetar.
-Vi kan i nuläget inte svara på vilka konsekvenser det eventuellt får för leveranser till Sverige, säger Maria Johansson, PR- och informationsansvarige på Honda Sverige.
-Denna vecka håller vi helt stängt av hänsyn till återuppbyggnaden i landet och för att lätta på trycket i elförsörjningen. Därefter fattas nya beslut och först därefter kan vi börja se vilken eventuell påverkan det har på våra leveranser.
En del av Hondas produktion för Europa sker i Storbritannien, som Jazz (en del kommer även från Kina och Japan), Civic och CR-V. Där rullar tillverkningen som vanligt, men den kan komma att påverkas eftersom man är beroende av leveranser från Japan.
Subaru har sluppit undan större materiella skador, men har precis som övriga tillverkare stoppat sin produktion även om verksamhet fortgår.
- I Japan har man ägnat de senaste dagarna åt att inventera skadorna, säger Thomas Possling, PR-chef för Subaru Nordic.
-Subaru är relativt lyckligt lottad och kan sannolikt i princip starta sin produktion igen omgående och jobba ifatt uppehållet, men sannolikt kommer eltillgången i hela landet att vara begränsad och det är oklart i vilken omfattning man kan producera.
-Leveranserna till Sverige är tryggade åtminstone fram till sommaren sen får vi se. Vi har ett fartyg på väg och den senaste ordern härifrån är expedierad och färdiglastad i hamnen i Yokohama, men det fartyget har ännu inte fått lämna kaj, säger Thomas Possling.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078