Volvo ökade lastbilsleveranser i februari med 49 procent
Volvo Lastvagnar
Leveranserna under februari ökade med 78%, jämfört med motsvarande period förra året. I Europa steg leveranserna till 3 771 lastbilar, en ökning med 126% jämfört med motsvarande period i fjol. I västra Europa ökade leveranserna i februari med 113% till 2 807 lastbilar, där främst Tyskland och Frankrike uppvisade starka leveranser. I östra Europa ökade antalet leveranser med 176% varav nästan hälften utgjordes av leveranser till Ryssland och Polen.
I Sydamerika steg antalet leveranser i februari med 70% till 1 942 lastbilar, vilket gör regionen till Volvo Lastvagnars näst största marknad efter Europa i februari. Volvo Lastvagnar fortsätter att stärka sitt nätverk av återförsäljare och leverantörer i Sydamerika för att kunna möta den ökande efterfrågan.
På marknaden i Nordamerika ökade antalet leveranser i februari med 90% till 1 627 lastbilar, jämfört med motsvarande period i fjol. Den positiva trenden vad gäller USA:s ekonomi samt marknaden för tunga lastbilar inom segmentet långdistanstransporter fortsatte under perioden.
Mack
Leveranserna från Mack i februari uppgick till totalt 1 314 lastbilar, en uppgång med 46% jämfört med samma period förra året.
Med undantag för anläggningssegmentet märks en fortsatt stigande efterfrågan på tunga lastbilar. Samtidigt fortsätter de positiva reaktionerna från kunderna vad gäller Macks lastbilar utrustade med SCR-tekniken Mack ClearTechTM.
Trots vissa tecken på en återhämtning inom anläggningssektorn som helhet fortsätter en låg utnyttjandegrad av befintliga anläggningslastbilar att dämpa försäljningen av nya lastbilar.
Renault Trucks
Leveranserna från Renault Trucks ökade under februari med 71% till 4 766 lastbilar jämfört med samma period förra året.
I västra Europa ökade antalet leveranser med 70% till 3 436 lastbilar och leveranserna till östra Europa steg samtidigt med 132%, jämfört med motsvarande period i fjol.
Segmentet lätta lastbilar ökade med 91%, medeltunga lastbilar (Renault Midlum) med 29% och inom tunga lastbilar (Renault Premium Route och Renault Magnum) steg antalet leveranser i februari med 79%.
Leveranserna från UD Trucks uppgick i februari till totalt 1 588 lastbilar, vilket var en minskning med 25% jämfört med samma period förra året.
I Asien uppgick leveranserna till 1 088 fordon, en minskning med 36%. För Japan var minskningen 36%. Totalt, inklusive lätta lastbilar, levererades 614 fordon i Japan. De lägre leveranserna beror främst på att tillverkningen av lätta lastbilar för Nissan Motor upphörde i januari 2011.
I efterdyningarna av jordbävningen och tsunamin som drabbade Japan och kustlinjen mot Stilla havet den 11 mars finns det ännu inga rapporter om skadade anställda på UD Trucks och inom övriga Volvokoncernen. UD Trucks har för närvarande inte lyckats komma i kontakt med fem anställda i de helägda återförsäljarna i Sendai och Iwaki. Volvokoncernen har omkring 9 500 anställda i Japan.
Volvokoncernens huvudsakliga verksamhetsområde i Japan är runt UD Trucks anläggningar i Ageo strax utanför Tokyo. Byggnaderna där har mindre skador och undersöks för närvarande ytterligare för att fastställa omfattningen. UD Trucks har stoppat verksamheten på samtliga anläggningar (i Ageo, Kounosu och Hanyu) och stängt sina kontor. För närvarande undersöks situationen för informations- och IT- system, byggnader, återförsäljare, produktion och leverantörer.