Porsche 918 Spyder serietillverkas i 918 exemplar
För att försäkra sig om 918 Spyders exklusivitet kommer inte fler än 918 exemplar av den tvåsitsiga bilen att tillverkas. Ju förr en kund tecknar sig för sin bil desto tidigare kommer den att levereras eftersom produktionen inleds i samma ordning som orderna kommer in till fabriken.
Produktionen av 918 Spyder är planerad att börja den 18 september 2013 i en minifabrik vid Porsches huvudanläggning i Stuttgart-Zuffenhausen. De första bilarna kommer att levereras i november 2013.
Tack vare sin unika hybridteknik beräknas 918 Spyder bara dra tre liter per 100 km enligt den nya körcykeln NEDC (New European Driving Cycle). V8-motorn utvecklar över 500 hk och kompletteras av två elmotorer med en total effekt av 160 kW (218 hk). 918 Spyder kan ordertecknas i Sverige från och med nu för 847 000 Euro.
Designen visar släktskap med såväl sportmodellerna Carrera GT och Porsche 917 som med RS Spyder och ligger mycket nära konceptbilen från 2010. Till skillnad från konceptmodellen har produktionsbilen ett manuellt taksystem med avtagbara paneler som kan stuvas ned i det främre bagageutrymmet. Bilen är uppbyggd kring en kolfiberförstärkt monocoque i plast.
918 Spyder drivs av ett unikt plug-in hybridsystem. Det består av högvarvig V8 på drygt fyra liter med en effekt av över 500 hk. Motorn som är placerad mitt i bilen baseras på tävlingsmotorn i framgångsrika Porsche RS Spyder som vunnit flera segrar i Michelin Green X Challenge i den amerikanska Le Mans-serien, i Le Mans-serien i Europa och 24-timmars på Le Mans.
Kraften överförs till bakaxeln via en kompakt sjuväxlad dubbelkopplingslåda (PDK). Två elmotorer, en vid varje framhjul, ger ett krafttillskott av minst 160 kW (218 hk). Den här lösningen innebär ett innovativt fyrhjulsdriftsystem med individuell kontroll av kraften till varje hjulpar.
Ett vätskekylt litiumjonbatteri kan laddas i vanliga eluttag och energin räcker då till 25 kilometers eldrift enligt körcykeln NEDC. Laddningstiden varierar men är i Tyskland cirka tre timmar. En möjlighet till snabbladdning planeras för att ytterligare minska laddningstiden.
Bränsleförbrukningen vid blandad körning enligt NEDC förväntas bli 3,0 l/100 km, motsvarande 70 g koldioxid per km. Trots det har supersportbilen prestanda i toppklass. Den accelererar från 0 - 100 km på max 3,2 sekunder och toppfarten är över 320 km i timmen. Det innebär att 918 Spyder kommer att kunna klara ett varv på Nürburgrings nordslinga på mindre än sju minuter och 30 sekunder och slår därmed Carrera GT som behöver sju minuter och 32 sekunder. Toppfarten med enbart eldrift är 150 km i timmen.
För att göra väntetiden till leveransen av 918 Spyder lättare att uthärda erbjuder Porsche alla som tecknar order en exklusiv möjlighet att köpa en 911 Turbo S "Edition 918 Spyder", som inte heller kommer att tillverkas i fler än 918 exemplar. På handskfackslocket sitter den här begränsade seriens tillverkningsnummer, som är detsamma som ordernumret till den 918 Spyder kunden beställt. Kunden kan också få sin 911 Turbo S “Edition 918 Spyder" i samma färg som den beställda 918 Spyder.
Tekniken och grundutrustningen i nya 911 Turbo S “Edition 918 Spyder" kommer från den 530 hk starka 911 Turbo S. Specialmodellen har utöver den rikhaltiga standardutrustningen en förfinad läderinredning, speciella instrument och kolfiberdetaljer både inuti och utanpå.