Formel 1-premiär i helgen i Melbourne Australien
Då, 1991, var det Adelaide och F1-historiens hittills kortaste race, som rödflaggades efter 14 varv när ett skyfall dränkte banan. Nu, 2011, är det Melbourne och Albert Park-banan för 16:e året i rad och premiär för Pirelli PZero som är enhetsdäck i F1 minst 3 år framåt, efter avtalet som skrevs i somras med motorsportens styrande organisation FIA.
Dramatiskt lär det bli, Pirellis PZero-däck är efter FIA:s önskemål speciellt utvecklade för att öka omkörningsmöjligheterna, både på banan och vid depåstoppen. De nya däcken tillsammans med återkomsten av KERS-systemet - återvinning av rörelseenergi vid bromsning som sedan kan utnyttjas för att under kort tid öka effekten i motorn - och en ny regel som tillåter rörlig bakvinge har som syfte att öka spänningen i racen.
I Melbourne har teamen tillgång till 2 olika gummiblandningar, hård och mjuk, där den mjuka blandningen ger snabba varv under kortare perioder och den hårda blandningen ger tillförlitlighet under längre tid. Eftersom vädret förväntas bli annorlunda jämfört med testerna får teamen ett extra set Prime att testa under fredagens fria träning för att kunna köra fler varv och få chans till bättre set-up.
Pirellis motorsportchef Paul Hemberys kommentar:
-Det här ögonblicket har vi väntat på i över ett år nu, och det är förstås väldigt spännande för oss alla. Våra däck har ju designats för att vara annorlunda än de vi sett tidigare, men jag tror teamen har samlat användbar information under testerna. Vi siktar på 2 till 3 depåstopp här i Australien, något som egentligen inte ligger i företagets DNA eftersom våra vägdäck produceras med så lång livslängd som möjligt. Men nu är det Formel 1 och allt är annorlunda eftersom vi fick en beställning från teamen och F1-organisationen att förbättra underhållningen. Så nu vill vi bara komma igång, det skall bli fascinerande att se vilka strategier teamen och förarna väljer under racet. Vi har sett skillnader under testerna mellan olika team och nu skall det bli intressant att se hur det fungerar i skarpt läge.
Sebastian Vettel, Red Bull Racing:
-Ingen av oss har kört banan här i Melbourne på Pirellidäck, så vi undrar hur det skall bli. Det är starten på något helt nytt och det enda vi kan säga är att det kommer bli annorlunda och intressant. Banan här är hård på däcken, så vi kommer få hålla uppsikt på detta under racet. Du behöver bra stabilitet vid inbromsning och några kurvor är lite ojämna. Det är också svårt att få bra grepp vid acceleration, en viktig faktor när vi ställer in bilen. Vi utgår från den information vi samlat under testerna, men förhållandena här i Australien är rätt annorlunda. Alla ser förstås fram mot att starta säsongen igen och jag hoppas på ett spännande race för både förarna och publiken.
Till Australiens GP har Pirelli med sig 2 däckstyper:
Prime med gummiblandning Hard, Option med gummiblandning Soft
Albert Park är en halvpermanent bana med asfalt som sliter extra hårt på vänster fram. Banan har 10 höger och 6 vänsterkurvor, är 5.303 km. Racet körs över 58 varv. Förra året räknades till totalt 28 depåstopp, rekordnotering är 49 stopp under tävlingen 2004.
Pirelli är världens femte största däckstillverkare sett till försäljning och har idag 20 tillverkningsanläggningar på fyra kontinenter. Idag arbetar vi i över 160 länder världen över.