23948sdkhjf

Allt fler aktörer på gång inom kontrollbesiktning

För bara några år sedan var det nog ingen som kunde tro att privatpersoner skulle kunna ge sig in i det hårt reglerade besiktningsmonopolet. Men sedan i fjol somras är monopolet upphävt och nu i vår startar tre före detta bilprovare sin egen privata bilbesiktning, YBB Ystad Bilbesiktning AB.
Bakom YBB står tre mycket erfarna bilprovare, tillsammans har de 46 års erfarenhet hos Bilprovningen. Richard Gimser är besiktningsingenjör och VD för Ystad Bilbesiktning AB. Han kommer att driva verksamheten tillsammans med de båda besiktnings-teknikerna Mats Andreasson och Peter Malmberg. Man ser sig som ett komplement till Svensk Bilprovning och kommer i första hand satsa på registreringsbesiktning samt besiktning av specialfordon för entusiaster. Personlig och professionell service är nyckelord för YBB.
När monopolet försvann i juli förra året väntade de flesta att en rad företag skulle stå på kö för att öppna nya besiktningsstationer. Så blev det inte, utan det har tagit lite tid innan det tog fart. Största aktör vid sidan om svensk Bilprovning är idag Carspect som nu har sex stationer igång och sex nya på gång. Bakom Carspect står finska A-Katsastus Group som driver bilbesiktning i en rad länder.
Men fler aktörer kan väntas inom det närmaste året. Tomas Holm som är chef för fordonsenheten på Swedac säger att allt fler företag hör av sig för att få reda på vad som gäller för den som vill öppna bilbesiktning. Tomas Holms bedömning är att inom några år kommer det att finnas 12-13 företag inom området.
Ett av företagen som ansökt om ackreditering är Dekra Automotive som räknar med att öppna sin första station i Göteborgsområdet under våren. Dekra AG är ett tyskt företag som utför tjänsteuppdrag inom teknisk kontroll för fordonsbranschen och industrin. Företaget är en större aktör inom periodisk kontrollbesiktning av fordon i 33 europeiska länder samt i Nordamerika, Brasilien, Sydafrika, Kina, Marocko, Algeriet. Koncernen har mer än 24 000 medarbetare världen över och omsätter 1,7 miljarder euro. I Sverige har Dekra hittills främst arbetat med kvalitetscertifiering av företag ibland annat motorbranschen.
Swedacs roll i omregleringen av fordonsbesiktningen är att ackreditera såväl besiktningsföretagen som de certifieringsorgan som ska certifiera besiktningstekniker. Förutom att besiktningsföretagen måste ha rätt teknisk kompetens och utrustning ställs det krav på oberoende. Den som vill utföra fordonsbesiktning får exempelvis inte ägna sig åt bilförsäljning eller fordonsreparationer. Dessutom ska personen ha gott anseende, vilket bland annat innebär att personen måste vara ostraffad, för att kunna ägna sig åt fordonsbesiktning.
När det svenska monopolet avreglerades befarades att priserna på kontrollbesiktning skulle höjas rejält när fler privata aktörer kom in. Så har det inte blivit, ännu. Och kommer det fler aktörer uppstår ju en konkurrenssituation och det kan säkert ha en hämmande effekt på prishöjningar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062