Ynnor kräver nya förmånsregler för bilar snarast
-Kom med ett nytt beskattningssystem snarast! kräver Ronny Svensson, vd på oberoende företagsrådgivaren Ynnor, som samtidigt presenterar en kravlista i fyra punkter inför omgörningen till ett nytt system.
-Visst kan det gälla från och med 2014, som i budgetpropositionen, men företagen måste få veta vart de skall gå, annars får vi samma handlingsförlamning som har gällt den senaste tiden, säger Ronny Svensson, vd på Ynnor, oberoende rådgivare för företagens bilar.
-Regeringens besked att förlänga rabatten på förmånsvärden för gas-, el- och laddhybridbilar till 2014, är inte bra nog. Osäkerheten består och det var det sämsta som kunde hända.
Med anledning av den fortsatta osäkerheten presenterar Ynnor därför en kravlista till regeringen inför utformningen av ett nytt system:
Enkelt att beräkna. I dag är formeln för att räkna ut ett förmånsvärde närmast obegriplig för gemene man.
Teknikneutralt. Låt det nya systemet ta mindre hänsyn till bränslen och mer till energieffektivitet och koldioxidutsläpp.
Gärna ekonomisk styrning, men för företagen, inte förarna. Det har större effekt om de ekonomiska styrmedlen är riktade mot företagens plånböcker, än förarnas. Det är företagen som bär de stora kostnaderna för tjänstebilarna, inte förarna.
Milersättning som följer drivmedelspriserna. Dagens milersättningssystem är föråldrat med hänsyn taget till oljeprisets utveckling. Snart är bensinpriset uppe i samma nivå som den skattefria ersättningen på 18,50 kr/mil. Dieselpriset har för länge sedan passerat ersättningsnivån 6,50 kr/mil.
Regeringen förlänger alltså nedsättningen av förmånsvärdet för vissa miljöbilar efter 2011 till och med 2013. Rabatten ska bara gälla gas-, el- och laddhybridbilar, som får fortsatt nedsättning med 40 procent.
-Det är bra för dem som har gasbilar. De får förlängda rabatter och är bara att gratulera. Det var också den enda anständiga för att inte straffa ut dem som gjort ett medvetet val på grundval av regeringens egna regler.
-Men de som köper bil nu ställs inför exakt samma dilemma igen 2013 eftersom vi inte får besked om vad som ska hända efter 2013.
-Vi betalar politiker för att utföra ett arbete. Men det här är en nödlösning som ger kraftigt underbetyg. Företagen måste få långsiktiga lösningar, säger Ronny Svensson.
-Företagen har redan ställt om sina vagnparker till lågförbrukande bilar. Det här kommer att fortsätta att bli ett slag i luften eftersom osäkerheten kring vad som händer efter 2013 består. Det enda råd vi därför kan ge företagen i dag är att fortsätta köpa så snåla bilar som möjligt.
Regeringen kommer också att föreslå en ny miljöbilsdefinition som ska gälla från och med 2013 med skärpta utsläppskrav för skattebefrielse. Den ska enligt debattartikeln baseras på EU-förordningen som tillverkarna måste följa. Den säger att varje tillverkare senast år 2015 inte får ha ett genomsnittligt koldioxidutsläpp över 130 gram per kilometer, och det preliminära målet för 2020 är 95 gram.
– Regeringen har möjlighet att utgå ifrån det interna regelverket som Trafikverket har infört för sina egna bilar. Det utgår ifrån energieffektivitet, säkerhet och buller och har ambitionen att vara helt teknikneutralt, säger Ronny Svensson.
Transportstyrelsens färska förslag på supermiljöbilspremie på 40 000 kronor och som räcker till 5 000 privatbilister som köper el- eller laddhybridbilar, ska genomföras.
-Förslaget är meningslöst ur klimatsynpunkt eftersom väldigt få kommer att nappa. Och skulle det bli stort intresse räcker inte pengarna till för någon verklig effekt i alla fall. Dessutom gör förslagets säkerhetskrav att det ännu inte finns någon elbil på marknaden att köpa som berättigar till premien, säger Ronny Svensson.
-En viktig reservation i sammanhanget är förstås att regeringen ännu inte har majoritet för sin budget i riksdagen, men det är för tidigt att säga vilka konsekvenser det kommer att få eftersom oppositionen är väldigt tyst i de här frågorna också, säger Ronny Svensson.