23948sdkhjf

Bosch har tillverkat fler än 111 miljoner styrdon till krockkuddar

1980 tillverkade Bosch världens första styrdon till krockkudden. Bosch har nu producerat exakt 111.111.111 styrdon till krockkuddar och skyddssystem har blivit standard i större delen av världen. I genomsnitt är 80 % av världens fordon utrustade med minst en krockkudde.
I Europa var risken för dödliga skador för passagerare inblandade i trafikolyckor dubbelt så hög 1990 som 2008. Spridningen av krockkudden är en starkt bidragande orsak till att antalet dödsolyckor i trafiken nästintill halverats. Krockkuddar har under flera år varit standardutrustning i alla nya fordon som säljs i Europa, USA och Japan. I genomsnitt är 80 procent av de fordon som tillverkas i världen utrustade med minst en krockkudde. I BRIC-länderna (Brasilien, Ryssland, Indien och Kina) gäller det vartannat fordon. Förarkrockkuddar blir även allt mer vanliga i tillväxtländer som de i Asien och Sydamerika. Bosch har introducerat en version av sitt styrdon för krockkuddar speciellt framtagen till lågprisfordon. Detta för att möta marknadsbehoven i länder som Kina, Indien och Brasilien. Det innebär att passiva säkerhetssystem har blivit åtkomliga för bilköpare på alla prisnivåer av marknaden.Krockkuddens prestanda har förbättrats stadigt under åren. Från krockkuddar som gav skydd enbart åt föraren till skydd för samtliga passagerare. Nya säkerhetsfunktioner utlöser lämpliga skyddssystem genom intelligenta nätverk vid en olycka. Utlösningssystemet inkluderar nu fler sensorer på sidan av fordonet vilka gör det möjligt att snabbare beräkna storlek och riktning på kraften vid en kollision. Andra sensorer finns installerade inuti passagerarkupén och ger information om vikt och position hos personer i framsätena. Om passageraren inte väger så mycket eller lutar sig framåt avbryts eller bromsas utlösningen av krockkudden för att därmed minska risken för skador. Funktioner för att minska skaderisken hos gångtrafikanter, som att exempelvis automatiskt höja upp motorhuven vid en kollision, kan också integreras i säkerhetssystemet. Nuvarande kontrollsystem kan styra upp till 32 delar i ett säkerhetssystem inklusive krockkuddar och bältessträckare. Fler säkerhetsfunktioner kan introduceras när styrdon för krockkuddar kopplas samman med de sensorer och system som ger information till föraren, eller används för fordonskommunikation. Ett exempel på en sådan säkerhetsfunktion är ”Secondary Collision Mitigation” som kopplar samman krockkuddsystemet med det elektroniska stabilitetsprogrammet ESP®. Om sensorerna detekterar en kollision bromsar ESP® automatiskt fordonet för att sänka hastigheten, minska rörelseenergin och därmed minimera kraften vid en eventuell andra kollision.

Bosch har tillverkning av skyddssystem i Europa, Asien och Nordamerika.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063