23948sdkhjf

Underleverantörerna får betala priset

Problemen på Saab Automobile i Trollhättan, med återkommande produktionsstopp på grund av brist på komponenter, har återigen satt fokus på utsattheten för underleverantörer. Långa betalningstider, pressade priser och ibland inte betalt alls tillhör vardagen. Inte bara i fordonsbranschen utan det är verklighet för många företag som är underleverantörer.

Så sent som förra året genomförde svensk Industriförening en undersökning av betalningstiderna. Undersökningen visade att de allt längre betalningstiderna knäcker underleverantörerna. Hela 60 procent av de tillfrågade uppgav att de drabbats av att kunderna förlängt sina betalningstider de senaste två åren. Tidigare var det vanliga 30 dagars betalningstid, idag är det snarare 120 dagar som gäller. Detta anstränger naturligtvis likviditeten hos många underleverantörer. Speciellt som de själva inte sällan tvingas betala sina leverantörer inom 30 dagar.

Sett i ljuset av detta är det inte så konstigt att underleverantörer sätter ned foten när Saab Automobile drar ut på betalningarna.

En som upprörts av Saab Automobiles agerande är Sven-Åke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen. Berglie konstaterar att allt längre betalningstider blir allt vanligare. Från 105 till 120 dagar är inte ovanligt. Leverantörer som fordonstillverkaren är starkt beroende av kan dock få betalt på 60 till 75 dagar.

Enligt Svenska Dagbladet, som ingående gått igenom situationen för underleverantörerna, finns det idag omkring 1 000 leverantörer till fordonsindustrin i Sverige. Under 2008 omsatte branschen 155 miljarder kronor, en omsättning som därefter gått ned ordentligt i finanskrisens spår. Men under 2011 räknar de flesta med ett lyft i omsättningen igen.

Det är inte rimligt att underleverantörerna som ofta är mindre företag ska finansiera storföretagens verksamhet genom långa betalningstider. Som det ser ut i dag riskerar många underleverantörer att försvinna på grund av likviditetspåfrestningen, anser Anders Ekdahl, vd för Svensk Industriförening.

Förra året föreslog Svensk Industriförening att regeringen, vars statliga bolag för övrigt agerar på samma sätt med allt längre betalningstider, borde lagstifta om 60 dagars betalningstid enligt fransk modell.

Sven-Åke Berglie på Fordonskomponentgruppen skräder inte orden när det gäller Saab Automobiles agerande. ”De får det att framstå som om det är leverantörernas fel och därför reagerar vi så starkt. Vi har banne mig ställt upp för Saab”.

Olle Holm
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063