Världspremiär för nya Beetle den moderna Folkabubblan
Den nya generationen Beetle avtäcktes samtidigt på tre kontinenter i storstäderna Shanghai, Berlin och New York. Volkswagens sportigaste och mest bränslesnåla Beetle någonsin är helt omkonstruerad och har fått en tuffare, mer dynamisk och mer maskulin framtoning.
Allt tog sin början med att en av världens mest framgångsrika bilar någonsin konstruerades. Konstruktörerna gav den inte ens något modellnamn. Och det behövde den inte heller – det var ju trots allt den här modellen som var Volkswagen!
Folk älskade den, och runt om i hela världen fick den lilla bilen ett smeknamn som avspeglade hur den såg ut: Beetle, Käfer, Vocho, Coccinelle, Fusca, Maggiolino, Skalbaggen, Bubblan. Den blev ett alldeles eget bilkoncept och kom att symbolisera fri rörlighet i en demokratiserad tappning. Den såldes i 21,5 miljoner exemplar.
1998 kom ”New Beetle”. Den erbjöd köpare världen över en ny sorts bilkänsla och ledde till rena Beetle-febern. 2010 avslutade så Final Edition ”New Beetle”-serien som då sålt i över 1 miljon exemplar.
Framtiden för världens kanske mest välkända bil tar nu sin början. En helt ny generation ser dagens ljus – ”Beetle”. Och eftersom både Volkswagen och Beetle har hela världen som sitt hem, gör den nya bilen världspremiär på tre kontinenter samtidigt – i Shanghai, Berlin och New York.
Den svenska premiären sker i slutet av 2011. I Sverige kommer nya Beetle att lanseras i fyra motorversioner: tre bensinare och en dieselmotor. Utrustningsnivåerna är ”Design” och ”Sport”.
Beetle är en kultbil – en bil som har en historia att berätta. Endast den som känner dess historia kan lyckas förverkliga en ny generation av denna Volkswagen. Den uppgift som gavs till konstruktörerna var mycket tydlig. De skulle ta fram en högteknologisk bil som var ekonomiskt överkomlig, prövade alla möjligheter, innehöll toppmodern kommunikationsteknik och naturligtvis hade minimal inverkan på miljön. Det skulle också vara en bil som erbjöd körglädje av högsta klass. Den nya generationen Beetle skulle vara en mycket smidig och dynamisk bil.
Aldrig någonsin tidigare har Beetle varit så bränslesnål. Det räcker inte längre med enbart hög prestanda: med en förbrukning på 4,3* l/100 km för TDI 105 är den nya generationen av Beetle den mest bränsleeffektiva någonsin.
Beetle har kanske den mest välkända bildesignen i världen. Designcheferna Walter de Silva (Volkswagen-koncernen) och Klaus Bischoff (Volkswagen) satte därför upp följande mål för nya Beetle: ”Formge ett nytt original!”
En jämförelse med 1998 års modell av New Beetle visar att inget är som det var på den gamla bilen.
– Beetle karakteriseras nu av ren, kaxig och dominerande sportighet. Den är inte bara lägre utan också betydligt bredare. Huven fram är mer långsträckt, vindrutan sitter längre bak och har en mycket brantare lutning. Allt detta ger upphov till en ny dynamik, förklarar Klaus Bischoff.
Takprofilen löper betydligt längre ned och kan ses som en fortsättning på konceptbilen ”Ragster” som visades upp i Detroit 2005 – en slags hotrod baserad på New Beetle. Nya generationen av Beetle är 1 808 mm bred (84 mm bredare), 1 486 mm hög (12 mm lägre) och 4 278 mm lång (152 mm längre).
Det här resulterar i helt nya proportioner. Den utökade längden betyder att taket kan löpa längre bak, att vindrutan kunnat flyttas bakåt och att bakpartiet kan följa samma konturer som på den ursprungliga Bubblan. Nu är det C-stolparna som står i centrum. Samtidigt har konstruktörsteamet förlängt hjulbasen och utökat spårvidden. Allt detta ger Beetle en kraftfull utstrålning med en muskulös framtoning.
Trots sin individualitet följer formgivningen Volkswagens designspråk som tagits fram av Walter de Silva och Klaus Bischoff. Det kommer till tydligt uttryck i den främre stötfångaren, luftintagen fram, de raka kanterna runt huven, den precisa linjeföringen mellan A- och C-stolparna och i utformningen av bakljusen.
Och ändå har det varit möjligt att bevara alla de detaljer i designen som är så typiska för Beetle. Det är trots allt bilar som Folkabubblan, Folkabussen och den första Golfen som starkt kommit att påverka Volkswagens grunddesign. Naturligtvis finns många av de sedan länge välbekanta dragen kvar: till exempel de runda strålkastarna (som tillval finns bi-xenon-strålkastare och LED-varselljus), de utsvängda hjulhusen, huvarnas form, designen på sidorna och trösklarna, och – i ännu högre grad än tidigare – de upp till 19” stora fälgarna.
En ny finess är bakspoilern som på ett homogent sett integrerats i designen (standard för TSI-motorerna på 160 hk och 200 hk) och som effektivt ser till att denna Volkswagen inte tappar kontakten med underlaget. Bakspoilerns ovansida är alltid lackerad i svart medan undersidan har samma färg som karossen.
Kupén i Beetle är unik, klassisk och designad med en känsla för detaljer. Det här är en kupé som upplevs som något alldeles speciellt. Utformningen och användandet av färger på den lackerade eller kolfiberliknande frontpanelen på instrumentbrädan går tillbaka till designen i den ursprungliga modellen av Beetle, men trots detta har den nya bilen ingen retro-look. I modellversionen ”Design” är den alltid lackerad i den aktuella karossfärgen. Väljer man ”Sport”-versionen har den kolfiberlook (”Carbon Fibre”).
Allt är nykonstruerat. Tre runda instrument placerade framför föraren (varvräknare, hastighetsmätare, bränslemätare) förser föraren med all viktig information – hastighetsmätaren rymmer en multifunktionsdisplay. Från och med modellversionen ”Design” pryds de ställbara luftinsläppen av en kromad sarg. Det här gäller även ljud/navigationssystemen som sitter optimalt placerade på instrumentbrädan omgivna av två luftutsläpp. Här sitter även reglagen till klimatkontrollen. Allt är placerat inom syn- och räckhåll.
Framtill har Beetle nu en något lägre profil eftersom föregångarens välvda tak har frångåtts. Höjden invändigt är nu 1 044 mm istället för 1 082 mm. Samtidigt ger den förlängda taksektionen en betydligt större känsla av rymd i baksätet. Bagageutrymmet har blivit mycket större – nu 310 mot tidigare 209 liter. Precis som vanligt är baksätet delat och fällbart, och den breda bagageluckan gör det lätt att lasta i och ur.
I Sverige kommer denna nya Volkswagen att finnas i två modellversioner: ”Design” och ”Sport”. Båda har en mycket unik karaktär. Utöver de bägge modellversionerna som Beetle kan beställas i, kan den också individualiseras med ett brett utbud av tillval:
Bi-xenon-strålkastare och LED-varselljus. 15 LED-lampor, som svarar för varselljus och parkeringsljus, ramar in xenon-modulen.
Panoramatak. Transparent, uppfällbart, skjutbart panoramasoltak av glas – hela 80 procent större glasyta jämfört med den förra generationen. För övrigt kan nämnas att det isolerande glaset blockerar hela 99% av UV-strålningen och 92% av värmeenergin.
Radio/CD och radio/navigationssystem. Här erbjuder Volkswagen alla de system som står till buds för andra modellserier. Standard i Beetle är ”RCD 310” med åtta högtalare – en mycket bra ljudanläggning som bland annat har dubbla mottagare. Vassast bland ljudsystemen är ”RCD 510” som har inbyggd CD-växlare, uttag för SD-minneskort och en pekskärm.
En prisvärd instegsmodell bland radio/navigationssystemen är ”RNS 315” som har en 5-tums pekskärm, CD-spelare, uttag för SD-minneskort och dubbla mottagare. Det mest avancerade radio/navigationssystemet heter ”RNS 510” och erbjuder finesser som till exempel en 6,5” pekskärm, DVD-spelare, röststyrning, uttag för SD-minneskort och en hårddisk på 30 GB.
Fender – denna legendariska amerikanska tillverkare av musikinstrument och förstärkare – delar nu, i ett samarbete med Panasonic, med sig av sitt know-how till Volkswagen. Resultatet är Fender sound system som för Beetle erbjuds med en extra bashögtalare och en förstärkare med en uteffekt på 400 Watt. De som väljer denna ljudanläggning får dessutom reglerbar orienteringsbelysning i kupén på köpet. Förutom indirekt belysning lyser detta system också upp två ljuscirklar runt högtalarna i framdörrarna. Beetle är den första bil i Europa som kan erbjudas med Fender sound system.
För första gången kan nu Beetle beställas med ett nyckellöst system för att låsa/låsa upp bilen och starta motorn. När man rör vid någon av framdörrarna kontrollerar systemet med hjälp av en sändare – som man smidigt kan ha liggande i till exempel jack- eller byxfickan eller i handväskan – om personen är behörig att låsa upp bilen eller ej. Om svaret är ja låser systemet upp dörrarna och gör det möjligt att starta bilen via startknappen på instrumentpanelen. Även när man ska låsa bilen från utsidan gör man detta genom att röra vid något av de båda dörrhandtagen, i detta fall inom ett speciellt markerat område.
Med Beetle presenterar Volkswagen en bil som är en av de allra säkraste – både när det gäller den aktiva och passiva säkerheten. Naturligtvis är ESP (elektroniskt stabiliseringsprogram) standard liksom ett effektivt nätverk av sex krockkuddar som skyddar de åkande. Naturligtvis uppvisar karossen – som till stora delar är lasersvetsad och galvaniserad – ett av de allra bästa vridstyvhetsvärdena i segmentet.
Beetle stoltserar med betydligt lägre bränsleförbrukning och utsläppsvärden än sin föregångare, detta tack vare övergången till överladdade bensindrivna turbomotorer (TSI) och en ny common rail-turdodiesel med direktinsprutning (TDI). Alla motorer uppfyller utsläppsnormen Euro5.
De tre turboladdade bensinmotorerna har en effekt på 105, 160 respektive 200 hk. Dieselmotorn är på 105 hk. Volkswagens innovativa dubbelkopplingsväxellåda DSG finns som tillval till TSI 160, TSI 200 och TDI 105.
Till och med Beetle TSI 200, som har en effekt på 200 hk och en topphastighet på 225 km/h*, drar så lite som 7,4 l/100 km* (motsvarande 173 g CO2/km*) med manuell växellåda. Mycket snål med bränslet är även TSI 160, med 160 hästkrafter och 7-stegad DSG-växellåda, som endast drar 5,9 l/100 km* (139 g CO2/km*). Bränsleförbrukningsdata som dessa gör Beetle TSI 160 DSG (topphastighet: 207 km/h*) till en trevlig överraskning i motorutbudet.
För att säkerställa att motorkraften i de båda starkaste Beetle-versionerna förs ned i vägbanan på optimalt sätt även i knixiga partier, är modellerna med 160 hk och 200 hk som standard utrustade med den elektroniska differentialbromsen XDS. Det här systemet kompletterar EDS-funktionaliteten. XDS förbättrar väghållningen i snabba kurvor och kalibrerar bilen för en mer ”neutral” styrning. Det här åstadkoms genom aktiva bromsingrepp för att förhindra hjulspinn hos det obelastade, inre hjulet i kurvan. Resultatet är bättre grepp och styrrespons.
Bränslesnålast av bensinmotorerna är Beetle TSI 105 med BlueMotion Technology (inkl. stopp/start-system och energiåtervinning). Den har en uteffekt på 105 hk och en topphastighet på 180 km/h*. Vid blandad körning har den en bränsleförbrukning på 5,5 l/100 km* (129 g CO2/km*).
En annan extremt bränslesnål version är TDI 105 BlueMotion Technology (inkl. stopp/start-system och energiåtervinning) med 105 hk och en toppfart på 180 km/h. Med sin bränsleförbrukning på 4,3 l/100 km* (motsvarande 112 g CO2/km*), är denna dieselversion den mest bränsleeffektiva Beetle som någonsin byggts. I det här fallet behöver alltså inte prestandan offras för den låga förbrukningen.