23948sdkhjf

Dieselbilens framtid hotad när EU vill chockhöja skatten

Hittills har dieselbilar haft en bra utveckling i Europa och på senare år även i Sverige. Främst för att en dieselbil drar 30 procent mindre bränsle och släpper ut 20 procent mindre koldioxid än motsvarande bensinbil. Men nu hotar EU med en ny skatt som kan göra dieselbilen ointressant inom bara ett par år. Dessutom kan kostnaderna för transporter väntas öka rejält.

Förslaget har presenterats av Algirdas Semeta, kommissionär för skattefrågor och utgår från att bränslen ska beskattas efter energiinnehåll. Det innebär i praktiken att diesel kommer att beskattas mycket högre än bensin, eftersom diesel har ett högre energiinnehåll än bensin. Enligt Semetas förslag ska diesel beskattas 17 procent högre än bensin.

Första EU-land att protestera var Tyskland med förbundskansler Angela Merkel i spetsen. Merkel har lovat att göra allt för att förslaget inte ska gå igenom. Den tyska tidningen der Spiegel gjorde en snabb uträkning av det nya förslaget och fann att det tyska dieselpriset kommer att höjas med omkring 2.50 kronor per liter om förslaget går igenom. Det kommer att slå hårt mot Europas bilägare eftersom omkring hälften av alla bilar som säljs är dieselbilar.

-Vårt gemensamma mål är en mer resurseffektiv, grönare och mer konkurrenskraftig EU-ekonomi. Detta förslag innehåller en kraftig CO2 prissignal för företag och konsumenter, sade Algirdas Semeta när han presenterade förslaget.

Under det kommande årtiondet, planerar EU att minska sina utsläpp av koldioxid med en femtedel. Men det nuvarande systemet för beskattning av energianvändningen i Europa undergräver den ambitionen,

eftersom det sätter de lägsta avgifterna på de största förorenaren, kol och ställer den högsta belastningen på en av de minst koldioxidintensiva, bioetanol, sade Semeta.

I takt med att förslaget blivit känt kommer nu också allt fler protester från både medlemsländer och organisationer. Skatteförslag måste godkännas av alla medlemsstater och ska man döma av reaktionerna så lär nog Semeta få svårt att få igenom det vid EU-kommissionens möte i juni. Förutom Tyskland har även länder som Storbritannien, Irland, Luxemburg och Polen protesterat. ACEA, den europeiska bilbranschens organisation kommer nu också att dra igång en aktionsplan bland alla sina medlemsländer för att få stopp på förslaget.

Olle Holm
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062