23948sdkhjf

STCC har premiär i påskhelgen

Nu börjar det dra ihop sig för STCC-premiären på Jyllandsringen. Startfältet är det tuffaste någonsin, med förare som Rydell, Thompson, Turkington, Rustad, Ekblom och underdogen Mattias Andersson som utmanar regerande mästaren Richard Göransson, men glöm inte teammästerskapet - i år lovar även det att bli en hårdare uppgörelse än någonsin tidigare.

Regerande mästarna Polestar Racing kommer att få slåss hårt för att försvara fjolårstiteln. Att Flash Engineering skulle göra en lika dålig säsong som förra året lär inte hända. Kombinationen Jan "Flash" Nilsson och Colin Turkington är minst lika slagkraftig som Polestars uppställning med James Thompson och Tommy Rustad. Team Biogas.se var ytterst nära att ta hem teammästerskapet förra säsongen men föll på mållinjen. Fredrik Ekblom har inte blivit sämre och Patrik Olsson fortsätter att utvecklas. Har bara Tommy Kristoffersson och hans mannar fått ordning på den något tunga framvagnen i Sciroccon kommer det att gasas i dubbel bemärkelse.

WestCoast Racing ställde bara upp med en bil förra året, i år blir det två när Martin Öhlin gör Richard Göransson sällskap i teamet. Det gör också att WestCoast Racing har en chans på teammästerskapet. På pappret är föraruppställningen inte lika stark som konkurrenterna då Öhlin saknar erfarenhet i jämförelse, men håller han huvudet kallt kan han bidra med tillräckligt många poäng för att Halmstadsteamet ska kunna utmana.

Chevrolet Motorsport Sweden är i ungefär samma sits som WestCoast Racing med en riktig superstjärna bakom ratten, Rickard Rydell, och en relativt oerfaren och ung förare i Viktor Hallrup. Även i Chevrolets fall hänger mycket av möjligheterna i teammästerskapet på hur bra Hallrup lyckas i år. Han visade i finalen på Mantorp Park förra året då han tog en andraplats att han har kapacitet - det gäller bara att hitta kontinuiteten också.

I vassen lurar MA:GP och IPS som återigen kör under samma tak i teammästerskapet. Mattias Andersson var fjolårets sensation med sina två segrar och en sammanlagd fjärdeplats. Johan Stureson å sin sida, gjorde sin sämsta säsong på mycket länge. Om Stureson kan hitta tillbaka till samma form som när han var som bäst i Peugeoten är det inte helt omöjligt att MA:GP/IPS blir en farlig outsider i teammästerskapet. Helt klar är en medalj inom räckhåll.

Av övriga team, som bara ställer upp med en bil vardera, är det inget som kommer att kunna utmana. Seat Dealer Team har endast en bil anmäld i STCC, Tobias Johanssons bil går i Semcon Cup och är inte med i teammästerskapet. Danielsson Motorsport hade kunnat vara med och slåss i toppen men sponsoravhoppet som gjorde att Rasmus Mårthen fick kliva av satsningen gör att chanserna är lika med noll.

Utgången av teammästerskapet är oviss. Polestar Racing och Team Biogas.se ser ut som de största favoriterna till titeln med Flash Engineering näst bakom dem. WestCoast Racing och Chevrolet Motorsport har även dem chansen men mycket hänger på andreförarna i teamen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079