23948sdkhjf

Samarbetet Saab – Hawtai väcker frågor i Kina

Det nya samarbetsavtalet mellan Saab Automobile och den kinesiska biltillverkaren Hawtai Motor väckte jubel i Sverige, men har väckt frågor i Kina.

I den ansedda branschtidningen Automotive News China ifrågasätter bilanalytikern Yang Jian syftet med samarbetet.

”När Hawtai Motor Group Co - en föga känd biltillverkare som specialiserat sig på stadsjeepar - tillkännagav att de skulle investera i Saab Automobile AB lämnade företaget två enkla frågor obesvarade.

För det första vad Hawtai verkligen vill göra med Saab och för det andra, var har man fått pengar ifrån till denna affär? Avtalet har överraskat obeservatörer i Kina. Hawtai är ju ett litet företag med marginell försäljning”, skriver Yang Jian.

Inte desto mindre kan det här samarbete säkert bli intressant för både Saab Automobile och Hawtai Motor. Hawtai är en fordonstillverkare som bildades år 2000. Bolaget växte genom avtal med koreanska Hyundai då man började tillverka SUV:arna Terracan och Santa Fe.

I fjol sålde Hawtai 81 000 bilar, varav 95 procent av försäljningen var Santa Fe.

Santa Fe var den femte bäst säljande suven i Kina 2010.

Idag har Hawtai Motor inte längre samarbete med Hyundai och bilarna säljs under eget märke. I fjol lanserades tre nya modeller, B11 sedan. B35 SUV och B21 sedan.

Huvudkontor och forsknings- och utvecklingsavdelningen ligger i Peking. Företaget har två fabriker, en i Shandongprovinsen på östkusten och en i Kinas inland, i Erdos i Inre Mongoliet.

Hawtai har riktat in sig på att utveckla dieselmotorer med låga utsläpp för att slå sig in på den europeiska marknaden. En motor ska enligt Hawtai uppfylla Euro 5-kraven.

Den årliga produktionskapaciteten är 350 000 fordon, 300 000 dieselmotorer och 450 000 växellådor.

Ambitionen lär vara att producera 1 miljon fordon år 2015.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094