23948sdkhjf

Allt fler miljöbilar bland Sveriges tjänstefordon

Var tredje tjänstebil i Sverige rullar i Stockholms län. Fast östgötska Finspångs tjänstebilsförare är allra bäst på att välja en miljöbil. Och andelen miljöbilar av landets tjänstebilar ökar i samtliga län. Det visar siffror från Statistiska Centralbyrån (SCB) som nyhetsbrevet Tjänstebilsfakta publicerar i sitt kommande nummer. Statistiken från SCB har tagits fram av tjänstebilskonsulten Ynnor AB.

– Siffrorna är extra intressanta eftersom de visar var landets tjänstebilar faktiskt finns, inte var bilägarna – företag och leasingbolag – har sina adresser, säger Ronny Svensson, vd på Ynnor.

Tjänstebilsmarknaden återspeglar Sveriges befolkning, med en massiv övervikt för storstadslänen. Stockholms län hade 2010 hela 30 procent av landets tjänstebilsbestånd, 66 534 av 221 859 stycken, 1 102 (1,68 %) fler än 2009. Västra Götaland är tvåa med 45 421 bilar och en femtedel av marknaden, ned 385 bilar (-0,84 %) Skåne är trea med 27 862 bilar och 12,6 % av marknaden, 129 (0,47 %) fler än i fjol.

Största procentuella ökningen 2010 stod Södermanlands län för med 5,4 %, 288 bilar. Största minskningen skedde i Blekinge med 8,33 %, 174 bilar färre. Dalarna och Västernorrland byter plats på listan jämfört med i fjol.

Flest miljöbilar av tjänstebilarna rullade naturligt nog i Stockholms län: 18 327 stycken. Men högst andel hade biltillverkarlänet Västra Götaland, där var tredje förmånsbilsförare körde en miljöbil; 13 749 miljöbilar gav en andel på 30,3 %. Lägst andel miljöbilar hade Jämtland, 13,8 %.

I samtliga län i Sverige har andelen miljöbilar bland tjänstebilsfordonen ökat. Största ökningen stod Södermanland för, där miljöbilarna blev 22,9 % fler. Minst ökning skedde i Västernorrland, 3,6 %.

– Det är förstås goda nyheter för klimatet att andelen miljöbilar i tjänstebilsflottorna ökar. Framför allt är det snåla dieselbilar som efterfrågas eftersom dessa också innebär låga driftskostnader för företagen. Etanol- och gasbilarna utgör en minskande andel, säger Ronny Svensson.

Sett till landets kommuner hade Stockholms stad allra flest tjänstebilar: 23 912 stycken - en dryg tiondel av alla Sveriges tjänstebilar. Därefter följde Göteborg, 16 833, och Malmö, 5 341. Åsele och Överkalix hade minst antal med 11 bilar vardera.

– Tjänstebilsmarknaden återspeglar var de stora svenska företagen har sina anställda. Och det är förstås till stora delar en ren storstadsangelägenhet, säger Ronny Svensson.

Flest miljöbilar hade Stockholms stad, 7 076 stycken. I Arvidsjaur, Norsjö, Vilhelmina och Vindeln fanns inte en enda och följaktligen hade dessa också lägst andel miljöbilar av alla kommuner.

Miljöbäst i landet var Finspångs kommun, där hela 38,1 % av förmånsbilarna var miljöbilar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078