Var tredje bilköpare kan tänka sig hybridbil eller elbil
Det framgår av den oberoende undersökningen ”Electrification of the Automotive Industry – the European Consumer’s View”, som det schweiziska bilanalysföretaget EurotaxGlass och det brittiska marknadsundersökningsföretaget Harris Interactive nyligen publicerade. Huvudfrågan som ställdes i undersökningen var om bilkunderna i de fem största europeiska länderna är redo och villiga att köpa hybridbil eller elbil. Och ca 30 procent svarade att de är klart intresserade.
I undersökningen frågade man också om konsumenternas varumärkeskännedom på området. 15 procent av de tillfrågade nämnde Toyota som det bilmärke som de bäst förknippade med hybrid- och elbilar. Endast 6 procent nämnde den närmaste hybrid- konkurrenten. Den mest kända av alla el- eller hybridbilar i undersökningen är den nu legendariska Toyota Prius, som vid det här laget har sålts i 2,5 miljoner exemplar världen över.
Den första generationen Prius fullhybrid lanserades redan 1997. Sedan dess har tekniken introducerats i flera modeller och i dag har Toyota 16 hybridmodeller i produktion. Målet är att alla Toyota-modeller ha ett hybridalternativ tidigt 2020-tal. På Genève-salongen i mars 2011 visades Toyota Yaris HSD Concept, en fullhybridmodell i det sk B-segmentet. 2012 kommer dessutom såväl den sjusitsiga Prius+ som laddhybrid- versionen av Prius att börja masstillverkas.