STCC på Mantorp Park och nu hettar det till
– Fyra segrar till i år vore en dröm så att jag kan fira hundra, säger Andersson, som ligger fyra i mästerskapstabellen efter segern senast på Ring Knutstorp.
Frågan är om Mattias Andersson och Johan Stureson att kunna förtsätta hålla undan för de stora teamen? Är Rickard Rydell redo att ta de sista kliven högst upp på pallen? Kommer James Thompson att få fart på sig själv och Volvon? Är Colin Turkington mannen som ska göra det? De stora teamen, Volvo Polestar Green Racing, Flash Engineering och Chevrolet Motorsport har tagits på sängen av de två små systerteamen, MA:GP och IPS Motorsport. Enligt Rickard Rydell visar deras framgångar på vikten av långsiktighet inom motorsporten.
– De har bevisat hur viktigt det är med kontinuitet, de har kört banorna i många år, de kör samma bilar som tidigare, säger Rydell. Jag har ett nytt team, en ny bil och kör en ny serie. De har nog lättare att maximalt utnyttja det de har.
Själv tror Rydell på bättre resultat på Mantorp Park. Banan passar hans Chevrolet bra och kanske är det upplagt för den första segern.
Av de stora teamen var det i princip bara WestCoast Racing som hade farten uppe när starten gick på Jyllandsringen men olyckan var framme och med det försvann teamets segervapen, Richard Göransson. I skymundan har stallets nye förare, Martin Öhlin svarat för en storartad insats så här långt. I det första heatet på Jyllandsringen slutade han ståendes vid sidan av banan men i det andra svarade han för en suverän uppkörning genom fältet och slutade sexa. På Ring Knutstorp kvalade Öhlin in som femma och tog sig i mål som fyra. I det andra heatet var han på väg mot en pallplats när en närkontakt med Johan Stureson skickade honom av banan. Öhlin i kombination med WestCoast Racings välpreppade BMW kan mycket väl bli en överraskning på Mantorp Park. Utan tvivel är WestCoast Racing det team som har haft de snabbaste BMW-bilarna i fältet så här långt.
Colin Turkington, Flash Engineering, har så här långt imponerat stort, detta trots, eller kanske just därför, att han inte har haft den där sista tiondelen fart i bilen. Att samla poäng även när förutsättningarna inte är de bästa är det som ger titlar i slutänden och det vet Turkington. Får han upp farten i helgen så kommer han att vara en utmanare om segern, om inte så kommer han att plocka tillräckligt med poäng så att han har häng på de övriga när farten väl infinner sig.
Tommy Rustad har fått en bra start på säsongen även om det allra sista klivet högst upp på pallen har saknats. Rustad har lämnat fadäsen på Jyllandsringen, där han rammade stallkompisen James Thompson, bakom sig.
Sist men inte minst, Fredrik Ekblom och TeamBiogas.se kom igen med besked på Ring Knutstorp efter den bedrövliga inledningen på Jyllandsringen. På Mantorp kommer de att kunna utnyttja sin fart över den långa rakan och förutsättningar finns för att avancera ytterligare i tabellen. Men samtidigt, resultatet på Jyllandsringen kastar fortfarande en skugga över den kommande helgen. Ekblom har inte råd med fler tappade poäng och frågan är hur stora risker han är villig att ta.