23948sdkhjf

Victor Muller har trollat fram nya pengar igen

Victor Muller forsätter att förvåna sin omgivning. Han betecknas nu som lite av en trolkarl med en osedvanlig förmåga att kunna hitta nya pengar för sin bilverksamhet. Men som bekant är det inte alla uppgörelser som lyckas. Knappt hade avtalet med kineiska Hawtai gått i stöpet innan Muller på bara ett par dagar hittat vad som kan vara en ny lösning.

Nu är det den kinesiska bilåterförsäljaren Pang Da som ska bidra med kapital i utbyte mot att de snabbt får leveranser av nya Saab-bilar till den kinesiska marknaden. Även om man vill ha en lösning så är detta inte något som precis välkomnas av Saab-återförsäljare i bland annat Sverige. Om och när fabriken i Trollhättan kommer igång igen så ligger det order på nya Saab-bilar och väntar till kunder i till exempel Sverige. Därför hoppas återförsäljarna att de får bilar först, innan man börjar skeppa iväg till Kina.

Victor Muller förklarade kaxigt att avtalet med Pang Da är mycket bättre än det spruckna avtalet med Hawtai. Kanske måste han ändå vara lite försiktig, saker och ting kan ju komma att ändras. Till Automotive News China förklarar Hawtai att man fortfarande hoppas kunna samarbeta med Spyker, som äger Saab Automobile. Hawtai fortsätter att ”utbyta information” med Spyker och hoppas på ett framtida samarbete. Till skillnads mot Pang Da så är ju Hawtai också biltillverkare vilket skulle kunna bana väg för Saab-tillverkning i Kina.

Nu har de anställda på Saab fått en ursäkt av sin styrelseordförande Victor Muller. Han tog på sig skulden för att pengarna tagit slut och fabriken stannat när han framträdde i Trollhättan. Men det är ju en sak att få de anställda på sin sida. För underleverantörerna handlar det om att få betalt om de ska sätta igång med leveranserna igen. Enligt Victor Muller behövs det 800 miljoner för att få igång verksamheten igen. De pengarna räknar Muller med att få in den närmaste veckan.

Riktigt allvarlig kritik får Victor Muller från Tony Fang, professor i företagsekonomi. I en debattartikel i Dagens Industri sågar han biltillverkarens nuvarande ledning och hävdar att en konkurs vore det bästa för Saab Automobiles överlevnad. Den främsta orsaken till problemen för Saab är, enligt Fang, fel ägare och fel ledarskap, inte en brist på pengar.

"Att låta den holländske affärsmannen Victor Muller ta över Saab är förmodligen ett av de största misstagen i modern svensk industrihistoria. Victor Muller har inga pengar, ingen erfarenhet av massproduktion, inte heller är han betrodd på tillväxtmarknader som Kina, skriver Tony Fang.

Räkna med att debatten fortsätter. Victor Muller tänker i alla fall bevisa att hans belackare har fel. Vi får se om han lyckas.

Olle Holm
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11