M by Mekonomen är årets butik 2011
M by Mekonomen är utvecklat för kvinnor av kvinnor långt bortom den klassiska verkstadsmiljön. Butiken som ligger i Liljeholmstorgets Galleria är en del i Mekonomens stora satsning på kvinnliga bilister. Det är också den första i sitt slag och konceptet är inte bara unikt på den svenska marknaden utan också i hela världen. Något som fått stor uppmärksamhet och som nu belönats med utmärkelsen Årets butik 2011. Priset delades ut under den Stora Detaljhandelsdagen som gick av stapeln på Chinateatern i centrala Stockholm.
– Vi vill lyfta fram goda exempel som andra kan inspireras och lära sig av, säger David Jansson, analytiker på Market och juryns ordförande. Och motiveringen lyder:
"För moderna och trivsamma shoppingmiljöer har kvinnor på Mekonomen tagit fram en nytt och färgglatt butikskoncept med ett noga nischat och mindre verkstadsbetonat sortiment. Storstadskvinnorna har fått sin egen biltillbehörsbutik."
– Ser man på bilbranschen i stort är den väldigt traditionell. Det är mycket män, mycket intressestyrt mot motor, men de senaste åren har vi på Mekonomen jobbat hårt för att förändra den bilden. Kvinnor och barnfamiljer är en otroligt viktig målgrupp. Vi på Mekonomen är självklart väldigt stolta över utmärkelsen och glada över att vi kan inspirera andra. Det är ett kvitto för allt det engagemang som alla medarbetare lagt ned, säger Hanna Ekstrand, Konsumentchef på Mekonomen AB.