Sverige tar täten i konvojkörning
Framtidens vägtrafik kräver effektivare, säkrare och snålare körning. En sätt är att smarta fordon i konvoj kommunicerar för att hålla avstånd, undvika onödiga inbromsningar och välja klokaste väg med hänsyn till trafikläget.
Förra veckan avgjordes den första tävlingen där bilar och lastbilar från olika länder, med skiftande tekniklösningar, ställdes mot varandra. Nio lag kom till start i den holländska tävlingen, kallad Grand Cooperative Driving Challenge (GCDC). Sverige storsatsade och knep andra, tredje och fjärde plats.
– Sverige har ett fantastiskt kunnande inom trådlös kommunikation, trafiksäkerhet och kooperativa trafiksystem, och dessutom ett väl fungerande samarbete mellan industri och akademi. Hela tre svenska högskolor antog utmaningen – och klarade den bra, säger Jonas Didoff, SAFER , som är projektledare för den samlade svenska insatsen, kallad CoACT.
Lagen från Högskolan i Halmstad och Chalmers körde varsin Volvo S60, medan KTH-laget Scoop ställde upp med en Scania-lastbil. De har under våren övat tillsammans på bland annat Stora Holm och City Race Arena i Göteborg, diskuterat och hjälpt varandra att hitta optimala lösningar. I tävlingen slutade de tvåa (Halmstad), trea (Chalmers) respektive fyra (KTH).
Fördelarna med konvojkörning är många. Med bra teknik kan man optimera rutter, köra snålare och säkrare, och undvika trängsel genom att ta hänsyn till en större omgivning än den en enskild förare kan överblicka.
– Risken är att det blir allt mer trafik som belastar vägnäten. Valet står mellan att reducera trafiken, eller bygga ut vägnätet med nya vägar vilket är dyrt och tar lång tid. Eller så utnyttjar man ny teknik till att göra det effektivare, säger Jonas Mårtensson, projektledare för lag Scoop.
Principen i kooperativ körning är att gas och broms regleras via systemet. Föraren sköter bara ratten. För det krävs mer avancerad GPS än normalt och utbyte av information mellan bilarna om position, hastighet och acceleration. Bilarnas radar och farthållare utnyttjas också för att de ska hitta sin plats i kolonnen, med rätt säkerhetsavstånd.
– Högskolestudenter har arbetat med stort stöd från de industriella parterna Volvo Cars, Volvo Technology, Scania och övriga leverantörer, säger Kristoffer Lidström, lagledare och doktorand på Högskolan i Halmstad, som var nära att snuva tyska AnnieWAY på segern.
All samverkan koordineras av SAFER genom projektet CoACT. SAFER är ett nationellt kompetenscentrum för fordons- och trafiksäkerhet, med Chalmers som värd. Vid sidan av de industriella parterna har finansiering skett från det statliga forskningsprogrammet Intelligent Vehicle Safety Systems, IVSS.
Nästa europeiska tävling äger rum om två år. De holländska arrangörerna håller dörrarna öppna för ökat svenskt engagemang, berättar Jonas Didoff.
– Vi hoppas få fart på fler högskolor och ordna en svensk tävling redan nästa år. Jag ser att själva tävlingsmomentet har motiverat institut, industri och skolor att jobba tätare tillsammans vilket ytterligare gynnar kunskapsutvecklingen på området, säger han, och poängterar att industrin faktiskt får gratis utvecklingstid genom studenternas engagemang.
– Studenter som har erfarenhet av kollektiv körning har dessutom goda chanser att få jobb, säger Jonas Didoff.